Teatr i dramat współczesny na świecie I 20-TDW-12WDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- „mapa” najważniejszych zjawisk w polskim teatrze najnowszym (na przykładach wybranych spektakli),
- indywidualne poetyki najważniejszych twórców teatralnych po 2000 roku (na przykładach wybranych spektakli oraz tekstów dramatycznych),
- przemiany statusu tekstu w polskim teatrze najnowszym; „teksty dla teatru”, praktyki dramaturgiczne, pisanie na scenie etc. (omówienie na wybranych przykładach),
- teatr jako instytucja: konteksty ekonomiczno-polityczne, organizacyjne, repertuarowe; różne modele pracy nad powstawaniem spektaklu, problem etyki w teatrze,
- istotne konteksty humanistyczne, kulturowe, społeczne i polityczne w najnowszych spektaklach teatralnych; społeczne powinności teatru.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca:
- zna i rozumie wybrane zagadnienia dotyczące najnowszych zjawisk w polskim teatrze i dramacie (po 2000 roku), ich estetycznych, społecznych, politycznych i kulturowych uwarunkowań oraz metod ich analizy i interpretacji z uwzględnieniem stosownych kontekstów i świadomością zachodzących w nich przemian,
- potrafi rozpoznawać różne formy teatralne i dramatyczne pojawiające się w najnowszym polskim teatrze oraz dokonywać ich analizy i interpretacji z wykorzystaniem zdobytej wiedzy, adekwatnej terminologii oraz metod opisu,
- potrafi tworzyć różnorodne wypowiedzi o charakterze profesjonalnym (np. recenzje, głosy w debacie, krótkie analizy), krytycznie przywołując we własnej argumentacji cudze opinie i stanowiska, a także formułować wnioski interpretacyjne na temat omawianych dzieł i dyskutować o nich,
- potrafi planować pracę własną oraz zespołową, jest gotowa do brania odpowiedzialności za rezultaty prac grupowych oraz respektowania zasad pluralizmu kulturowego w konfrontacji z tekstami zróżnicowanymi pod względem prezentowanych wizji świata, postaw i wartości.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobry poziom merytoryczny i sposób przedstawienia prezentacji, wysoka jakość koncepcji prezentowanych w dyskusji i krótkich pracach analitycznych, bardzo dobra znajomość omawianych zagadnień poparta znajomością spektakli, dramatów i literatury przedmiotowej, wysoka świadomość problematyki poruszanej na zajęciach.
dobry plus (db+; 4,5): jak wyżej, ale z możliwymi drobnymi niedociągnięciami i usterkami.
dobry (db; 4,0): dobry poziom merytoryczny i sposób przedstawienia prezentacji, dobra jakość koncepcji prezentowanych w dyskusji i krótkich pracach analitycznych, dobra znajomość omawianych zagadnień poparta znajomością spektakli, dramatów i głównych tez zawartych w literaturze przedmiotowej, dobra świadomość problematyki poruszanej na zajęciach (możliwy szerszy zakres niedociągnięć).
dostateczny plus (dst+;3,5): zadowalająca znajomość materiału, ujawniające się sporadyczne problemy z konceptualizowaniem problematyki poruszanej na zajęciach, przedstawianej w dyskusji, prezentacji i krótkich pracach analitycznych, pojawiające się sporadyczne, ale istotne błędy wynikające ze słabszej znajomości spektakli, dramatów i literatury przedmiotowej.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, przy czym istotne błędy wynikające ze słabej znajomości spektakli, dramatów i literatury przedmiotowej oraz problemy z dyskutowaniem, opisywaniem i prezentacją zadanego zagadnienia pojawiają się w większej liczbie.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom wiedzy i umiejętności, brak merytorycznych głosów w dyskusji na zajęciach, zasadnicze błędy w zadaniach, niewystarczająca znajomość lektur i spektakli.
Kryteria oceniania:
a) zaliczenie zajęć i ustalenie oceny końcowej następuje na podstawie następujących elementów (w nawiasie podano stosowne wagi ocen):
- merytoryczna jakość głosów w dyskusji podczas zajęć (x10%),
- merytoryczna jakość dwóch najlepszych krótkich prac oddanych w czasie semestru (średnia ich ocen x15%),
- ocena treści i sposobu przekazu zespołowej prezentacji na zadany temat (x15%),
- kolokwium pisemne na koniec semestru (x60%, przy czym z kolokwium trzeba uzyskać ocenę pozytywną, by otrzymać zaliczenie).
b) niewykonanie zadania w terminie (poza usprawiedliwionymi przypadkami) skutkuje cząstkową oceną niedostateczną,
c) ocenę końcową z przedmiotu ustala się na podstawie sumy uzyskanej z powyższych kryteriów, zgodnie ze skalą:
- suma mniejsza niż lub równa 2,80 – niedostateczny,
- 2,81 do 3,40 – dostateczny; 3,41 do 3,80 – dostateczny plus,
- 3,81 do 4,20 – dobry; 4,21 do 4,60 – dobry plus; 4,61 i więcej – bardzo dobry.
d) obecność na zajęciach jest obowiązkowa, dopuszcza się dwie nieusprawiedliwione nieobecności (8 godzin zajęć). Usprawiedliwione nieobecności przekraczające ten limit należy odrobić w formie ustalonej z osobą prowadzącą zajęcia, jednak poza szczególnymi przypadkami losowymi (za zgodą dziekana) osoby, które opuszczą więcej niż 20 godzin zajęć, nie uzyskają zaliczenia.
Literatura
Zalecana literatura:
Wybrane rozdziały z opracowań:
20-lecie. Teatr polski po 1989 roku, pod red. D. Jarząbek, M. Kościelniaka, G. Niziołka, Kraków 2010.
Strategie publiczne, strategie prywatne. Teatr polski 1990-2005, pod red. T. Platy, Izabelin 2006.
J. Krakowska, Demokracja. Przedstawienia, Warszawa 2019.
G. Niziołek, Warlikowski. Extra ecclesiam, Kraków 2008.
P. Gruszczyński, Ojcobójcy. Młodsi zdolniejsi w teatrze polskim, Warszawa 2003.
M. Kościelniak, Młodzi niezdolni i inne teksty o twórcach współczesnego teatru, Kraków 2014.
Post-teatr i jego sprzymierzeńcy, pod red. T. Platy, Warszawa 2018.
O. Śmiechowicz, Polski teatr po upadku komunizmu. Lupa, Warlikowski, Klata, Warszawa 2018.
P. Dobrowolski, Teatr i polityka. Dyskursy polityczne w polskiej dramaturgii współczesnej, Poznań 2019.
Wybrane monograficzne numery „Notatnika Teatralnego” (np. 62-63/2011, 64-65/2011, 75 76/2014).
Wybrane utwory z antologii dramatów i tekstów dla teatru:
Made in Poland. Dziewięć sztuk teatralnych z Polski w wyborze Romana Pawłowskiego, Kraków 2006.
Pokolenie porno i inne niesmaczne utwory teatralne. Antologia najnowszego dramatu polskiego w wyborze Romana Pawłowskiego, Kraków 2003.
Ikony, pseudoherosi i zwykli śmiertelnicy. Antologia najnowszego dramatu polskiego, Warszawa 2015.
Transfer! Teksty dla teatru. Antologia, pod red. J. Krakowskiej, Warszawa 2015.
„Notatnik Teatralny” nr 80-81/2015-2016 (Polska. Dramaty).
Baza sztuk nominowanych do Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej (www.gnd.art.pl) oraz teksty drukowane w poszczególnych numerach „Dialogu”.
Teksty krytyczne i wybrane szczegółowe opracowania dotyczące omawianej problematyki, dramatów i spektakli.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: