Sztuka współczesna 20-SW-12MDM-E
Szczegółowy opis tematyki kursu:
sztuka modernistyczna (teatr, malarstwo, film, muzyka, fotografia, rzeźba)
nowe formy gatunkowe sztuki modernistycznej i eksperymenty artystyczne
performatywny i medialny paradygmat sztuki modernistycznej
nowe kierunki w sztuce drugiej awangardy (minimalizm, performance art, wideo art, fotografia, konceptualizm, teatr uczestnictwa i inne)
ciało w sztuce lat 60. i 70.
relacja pomiędzy nauką i sztuką w drugiej połowie XX wieku
ruch i taniec w XX wieku
transgresje przestrzeni teatralnych w XX wieku
sztuka postmodernistyczna
Pokolenia media generation i przemiany w sztuce lat 80.
sztuka lat 90.
modele percepcji
krytyczne modele sztuki XX wieku
Filozoficzne modele sztuki XX wieku
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
posługiwać się wybranymi metodologiami badań sztuki współczesnej
zanalizować i zinterpretować linie historycznego rozwoju sztuki współczesnej od awangardowych działań futurystów, dadaistów, surrealistów, przez eksperymenty drugiej awangardy, różne formy sztuki wizualnej, performatywnej, teatru, muzyki i kultury dźwięku.
omówić wybrane koncepcje estetyczne, filozoficzne i percepcyjne dotyczące sztuki XX wieku
rozróżnia podstawowe gatunki, formy i style w sztuce XX wieku
przygotować i przedstawić prezentację o tematyce teoretycznej
zainicjować i przygotować profesjonalny projekt na podstawie baz danych i źródeł naukowych
wskazać i omówić aktualnie silnie rozwijające się zjawiska w przestrzeni współczesnej sztuki
wskazać i omówić konteksty społeczne, polityczne i kulturowe wybranych form sztuki współczesnej
omówić relacje zachodzące pomiędzy poszczególnymi zjawiskami artystycznymi w XX wieku
omówić i wskazać najważniejsze światowe instytucje sztuki i kultury, orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym
wskazać relacje i nawiązania pomiędzy sztuką polską i światową w XX wieku
Kryteria oceniania
− aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
− wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;
− znajomość problematyki (współczesnej i historycznej) sztuki oraz mediów interaktywnych
− umiejętność wskazywania szerokich kontekstów (artystycznych, społecznych, naukowych, technologicznych, politycznych) zjawisk historycznych i współczesnych w obrębie kultury i sztuki medialnej
− aktywność w czasie pracy zespołowej i umiejętność prezentowania wspólnie wypracowanych efektów
− umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy.
Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość głównych kierunków, form, stylów i gatunków w sztuce XX wieku. Biegła znajomość kontekstów historycznych, społecznych, estetycznych, filozoficznych dotyczący przekształceń i przemian w sztuce XX współczesnej.
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami w umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy w samodzielnie przygotowywanych projektach
4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności we wskazywaniu pełnego zakresu kontekstów dla danych zjawisk, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji metodologicznych
3,5 – zadowalająca znajomość głównych kierunków form, stylów i gatunków w sztuce XX wieku. Zadowalająca znajomość kontekstów historycznych, społecznych, estetycznych, filozoficznych dotyczący przekształceń i przemian w sztuce XX współczesnej.
3,0 – jak wyżej z nieznacznymi niedociągnięciami i dostateczną umiejętnością wykorzystania wiedzy historycznej i teoretycznej.
2,0 - niezadowalająca znajomość form, stylów i gatunków w sztuce XX wieku. Biegła znajomość kontekstów historycznych, społecznych, estetycznych, filozoficznych dotyczący przekształceń i przemian w sztuce XX współczesnej.
Literatura
• Christiane Paul, Digital Art, London 2005.
• RoseLee Goldberg, Performance Art. From Futurism to the Present. New York 2001.
• RoseLee Goldberg, Performance. Live Art Since 60s., New York 2004.
• Nicolas Bourriaud, Sztuka relacyjna, tłum. Ł. Białkowski, Kraków 2012.
• Clare Bishop, Installation Art. A Critical Introduction, New York 2005.
• Łukasz Guzek, Sztuka instalacji, Warszawa 2008.
• Gilles Deleuze, Félix Guattari, Co to jest filozofia, tłum. P. Pieniążek, Gdańsk 2000.
• Maurice Merleau-Ponty, Fenomenologia percepcji, tłum. M. Kowalska, J. Migasiński, Warszawa 2001.
• The Visual Culture Reader, pod red. N. Mirzoeff, New York 1998.
• Walter Benjamin, Twórca jako wytwórca, przeł. H. Orłowski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1975.
• Oliver Grau, ,Virtual Art: From Illusion to Immersion, MIT Press, Cambridge-Massachusetts 2003.
• Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, pod red. Ch. Coxa, D. Warnera, Gdańsk 2010.
• Perspektywy współczesnej historii sztuki, pod red. Mariusza Bryla, Piotra Juszkiewicza, Piotra Piotrowskiego, Wojciecha Suchockiego, Poznań 2009.
• Wiek awangardy, pod. red. L. Bieszczad, Kraków 2006.
• Hal Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. M. Sugiera, Karów 2012.
• Georges Didi-Humerman, Przed obrazem, tłum. B. Brzezicka, Gdańsk 2011.
• Psychofizjologia widzenia, pod red. T. Maruszewskiego, Poznań 1991.
• Michael Rush, Video Art, New York 2007.
• Yvonne Spielmann, Video. The Reflexive Medium, Cambridge-Massachusetts 2008
• Estetyki filozoficzne XX wieku, pod red. M. Wilkoszewskiej, Kraków 2000.
• Mark B. N. Hansen, New Philolosophy for New Media, Cambridge-Massachusetts 2006.
• Agnieszka Jelewska, Sensorium. Eseje o sztuce i technologii, Poznań 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: