An Anthropological Perspective. A Particular Case 20-PIE-AAP
Week 1: Introduction
Week 2: Geertz on perspectives
Week 3: Context of the problem of perspective
Week 4: Marcus, Fischer and the crisis of representation
Week 5: Nietzsche on lie
Week 6: Abu-Lughod on culture
Week 7: Abu-Lughod’s stategies
Week 8: Limón and precursory ethnography
Week 9: Modern vs. postmodern
Week 10: Rabinow on the contemporary
Week 11: Faubion’s triad
Week 12: Self-awareness
Week 13: Complexity
Week 14: (Wo)man
Week 15: Conclusion
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A student acquires: (1) knowledge of the frames and consequences of taking an anthropological perspective; (2) skills of critical analysis of the perspective in question; (3) social competence of orientation within a discourse developed by the human sciences.
Kryteria oceniania
Essay
Praktyki zawodowe
No
Literatura
Abu-Lughod L., “Writing Against Culture”, in: Recapturing Anthropology. Working in the Present, ed. by R.G. Fox, Santa Fe: School of American Research Press, 1991, pp 137-162.
Geertz C., “Religion as a Cultural System”, in: The Interpretation of Cultures, by C. Geertz, New York: Basic Books, 1973, pp 87-125.
Limón J.E., “Representation, Ethnicity, and the Precursory Ethnography: Notes of a Native Anthropologist”, in: Recapturing Anthropology. Working in the Present, ed. by R.G. Fox, Santa Fe: School of American Research Press, 1991, pp 115-135.
Marcus G.E., Fischer M.M.J., Anthropology as Cultural Critique. An Experimental Moment in the Human Sciences, Chicago – London: The University of Chicago Press, 1986.
Rabinow P., Stavrianakis A., Demands of the Day. On the Logic of Anthropological Inquiry, Chicago – London: The University of Chicago Press, 2013.
Zaporowski A., “An Anthropological Perspective. A Particular Case”, in: Przegląd Kulturoznawczy, 2021, 2(48), pp 319-338.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: