Antropologia dźwięku
20-MON-AD-23-EtnU
Treści poszczególnych zajęć:
ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne
ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do technologii nagrywania dźwięku
ZAJĘCIA NR 3 i 4: Podstawy edycji i montażu dźwięku
ZAJĘCIA NR 5 i 6: Antropologia dźwięku – wprowadzenie do subdyscypliny (rozwój, metodologie, pojęcia, reprezentanci, literatura, projekty badawcze)
ZAJĘCIA NR 7: Studia nad dźwiękiem (soundscape, deep listening, imersja, transgresja)
ZAJĘCIA NR 8: Spacer dźwiękowy (zajęcia w terenie)
ZAJĘCIA NR 9: Fieldrecording – teoria, praktyka, metoda
ZAJĘCIA NR 10: Soundmapping, cz. 1: kartografia dźwiękowa
ZAJĘCIA NR 11: Soundmapping, cz. 2: tworzenie mapy dźwiękowej online
ZAJĘCIA NR 12: Słuchanie lokatywne, cz. 1: wykład
ZAJĘCIA NR 13: Słuchanie lokatywne, cz. 2 (zajęcia w terenie)
ZAJĘCIA NR 14: Wyobrażona i rozszerzona rzeczywistość dźwiękowa
ZAJĘCIA NR 15: Podcasting
Wystąpienia gościnne (zajęcia dodatkowe, online)
ODSŁUCH PUBLICZNY
W cyklu 2021/SZ:
Treści poszczególnych zajęć: ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do technologii nagrywania dźwięku ZAJĘCIA NR 3 i 4: Podstawy edycji i montażu dźwięku ZAJĘCIA NR 5 i 6: Antropologia dźwięku – wprowadzenie do subdyscypliny (rozwój, metodologie, pojęcia, reprezentanci, literatura, projekty badawcze) ZAJĘCIA NR 7: Studia nad dźwiękiem (soundscape, deep listening, imersja, transgresja) ZAJĘCIA NR 8: Spacer dźwiękowy (zajęcia w terenie) ZAJĘCIA NR 9: Fieldrecording – teoria, praktyka, metoda ZAJĘCIA NR 10: Soundmapping, cz. 1: kartografia dźwiękowa ZAJĘCIA NR 11: Soundmapping, cz. 2: tworzenie mapy dźwiękowej online ZAJĘCIA NR 12: Słuchanie lokatywne, cz. 1: wykład ZAJĘCIA NR 13: Słuchanie lokatywne, cz. 2 (zajęcia w terenie) ZAJĘCIA NR 14: Wyobrażona i rozszerzona rzeczywistość dźwiękowa ZAJĘCIA NR 15: Podcasting Wystąpienia gościnne (zajęcia dodatkowe, online) ODSŁUCH PUBLICZNY
|
W cyklu 2022/SZ:
Treści poszczególnych zajęć: ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do technologii nagrywania dźwięku ZAJĘCIA NR 3 i 4: Podstawy edycji i montażu dźwięku ZAJĘCIA NR 5 i 6: Antropologia dźwięku – wprowadzenie do subdyscypliny (rozwój, metodologie, pojęcia, reprezentanci, literatura, projekty badawcze) ZAJĘCIA NR 7: Studia nad dźwiękiem (soundscape, deep listening, imersja, transgresja) ZAJĘCIA NR 8: Spacer dźwiękowy (zajęcia w terenie) ZAJĘCIA NR 9: Fieldrecording – teoria, praktyka, metoda ZAJĘCIA NR 10: Soundmapping, cz. 1: kartografia dźwiękowa ZAJĘCIA NR 11: Soundmapping, cz. 2: tworzenie mapy dźwiękowej online ZAJĘCIA NR 12: Słuchanie lokatywne, cz. 1: wykład ZAJĘCIA NR 13: Słuchanie lokatywne, cz. 2 (zajęcia w terenie) ZAJĘCIA NR 14: Wyobrażona i rozszerzona rzeczywistość dźwiękowa ZAJĘCIA NR 15: Podcasting Wystąpienia gościnne (zajęcia dodatkowe, online) ODSŁUCH PUBLICZNY
|
W cyklu 2023/SZ:
Treści poszczególnych zajęć: ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do technologii nagrywania dźwięku ZAJĘCIA NR 3 i 4: Podstawy edycji i montażu dźwięku ZAJĘCIA NR 5 i 6: Antropologia dźwięku – wprowadzenie do subdyscypliny (rozwój, metodologie, pojęcia, reprezentanci, literatura, projekty badawcze) ZAJĘCIA NR 7: Studia nad dźwiękiem (soundscape, deep listening, imersja, transgresja) ZAJĘCIA NR 8: Spacer dźwiękowy (zajęcia w terenie) ZAJĘCIA NR 9: Fieldrecording – teoria, praktyka, metoda ZAJĘCIA NR 10: Soundmapping, cz. 1: kartografia dźwiękowa ZAJĘCIA NR 11: Soundmapping, cz. 2: tworzenie mapy dźwiękowej online ZAJĘCIA NR 12: Słuchanie lokatywne, cz. 1: wykład ZAJĘCIA NR 13: Słuchanie lokatywne, cz. 2 (zajęcia w terenie) ZAJĘCIA NR 14: Wyobrażona i rozszerzona rzeczywistość dźwiękowa ZAJĘCIA NR 15: Podcasting Wystąpienia gościnne (zajęcia dodatkowe, online) ODSŁUCH PUBLICZNY
|
Cele kształcenia
1. Zaznajomienie osób studiujących z nurtem badań, metodologiami, literaturą przedmiotu oraz projektami badawczymi z zakresu antropologii dźwięku
2. Wprowadzenie do interdyscyplinarnych studiów nad dźwiękiem (sound studies)
3. Zaznajomienie (teoretyczne i praktyczne) z podstawowymi metodami badawczymi antropologii dźwięku (fieldrecording, soundmapping, spacery dźwiękowe)
4. Nauczenie studentów pracy z dźwiękiem (poprawne nagrywanie dźwięku, podstawy edycji oraz montażu dźwięku)
5. Realizacja słuchowisk antropologicznych w oparciu o pozyskaną wiedzę i praktyczne umiejętności
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Platforma MS Teams.
Kierunek studiów
etnologia
Liczba godzin przedmiotu
30
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień
Dyskusja
Metoda ćwiczeniowa
Metoda warsztatowa
Metoda projektu
Demonstracje dźwiękowe i/lub video
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
W przypadku obostrzeń związanych z pandemią Covid-19 zajęcia będą prowadzone za pośrednictwem platformy MS Teams. Platforma ta będzie służyła do prowadzenia dodatkowych zajęć - gościnnych wykładów, warsztatów, webinariów. Ponadto na platformie będą umieszczane materiały audiowizualne z zajęć (+ dodatkowe). Platforma będzie służyć do komunikacji między prowadzącą a osobami uczestniczącymi w zajęciach.
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
1. Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem: 30
2. Praca własna osób studiujących: 60
w tym:
Przygotowanie do zajęć: 15
Czytanie wskazanej literatury i samodzielnie wyszukanych materiałów uzupełniających:10
Przygotowanie podcastu: 30
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia:5
SUMA GODZIN: 90
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU: 3
Poziom przedmiotu
II stopień
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Posiadanie własnych laptopów niezbędnych do zajęć warsztatowych.
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
1. Zaznajomienie osób studiujących z nurtem badań, metodologiami, literaturą przedmiotu oraz projektami badawczymi z zakresu antropologii dźwięku
2. Wprowadzenie do interdyscyplinarnych studiów nad dźwiękiem (sound studies)
3. Zaznajomienie (teoretyczne i praktyczne) z podstawowymi metodami badawczymi antropologii dźwięku (fieldrecording, soundmapping, spacery dźwiękowe)
4. Nauczenie studentów pracy z dźwiękiem (poprawne nagrywanie dźwięku, podstawy edycji oraz montażu dźwięku)
5. Realizacja słuchowisk antropologicznych w oparciu o pozyskaną wiedzę i praktyczne umiejętności
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK osoba studiująca:
Jest zaznajomiona z założeniami i metodologiami subdyscypliny jaką jest antropologia dźwięku
Potrafi wskazać na źródła i rozwój antropologii dźwięku
Jest zorientowana w literaturze przedmiotu, projektach badawczych w nurcie antropologii dźwięku
Zna specyfikę studiów nad dźwiękiem oraz kluczowej pojęcia z nimi związane
Potrafi zastosować podstawowe metody badawcze specyficzne dla studiów nad dźwiękiem (w tym antropologii dźwięku)
Zna podstawy kartografii dźwiękowej
Potrafi wykonywać poprawne nagrania dźwiękowe (fieldrecording, wywiady, autonarracje)
Zna i stosuje podstawy edycji i montażu dźwięku
Rozumie i stosuje alternatywny sposób (re)prezentacji wiedzy terenowej i naukowej – poprzez dźwięk
Potrafi wyprodukować podcast antropologiczny
Praktyki zawodowe
Prezentacja a dźwiękowa – słuchowisko
Literatura
Acoustemology, anthropology of sound, voice, image, sense and place, http://www.stevenfeld.net/
Dymiter, M. (2021). Notatki z terenu. Gdańsk: Wydawnictwo Części Proste.
„Glissando”, http://glissando.pl/
Novak, D., Sakakeeny, M. (eds.) (2015). Keywords in sound. Durham-London: Duke University Press.
Płysa, G., Schulz, M., Gulik, M. (eds.) (2020). Intermission. Reflection on a Year of Upheaval. Kraków: Unsound.
Stanisz, A. (2019). Społeczno-kulturowe praktyki produkcji, dystrybucji i słuchania soundscape’ów, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 20(2), s. 83-105.
Stanisz, A. (2018/2019). Collecting sounds. Online sharing of field recordings a cultural practice. Ethnologia Polona 39, s. 127-144.
Stanisz, A. (2017). Field recording jako metoda etnografii poprzez dźwięk. Przegląd Kulturoznawczy 31(1).
Szałasek, F. (2017). Nagrania terenowe. Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku.
The World Soundscape Project, https://www.sfu.ca/~truax/wsp.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: