Antropologia dźwięku 20-MON-AD-23-EtnU
Treści poszczególnych zajęć:
ZAJĘCIA NR 1: Zajęcia organizacyjne
ZAJĘCIA NR 2: Wprowadzenie do technologii nagrywania dźwięku
ZAJĘCIA NR 3 i 4: Podstawy edycji i montażu dźwięku
ZAJĘCIA NR 5 i 6: Antropologia dźwięku – wprowadzenie do subdyscypliny (rozwój, metodologie, pojęcia, reprezentanci, literatura, projekty badawcze)
ZAJĘCIA NR 7: Studia nad dźwiękiem (soundscape, deep listening, imersja, transgresja)
ZAJĘCIA NR 8: Spacer dźwiękowy (zajęcia w terenie)
ZAJĘCIA NR 9: Fieldrecording – teoria, praktyka, metoda
ZAJĘCIA NR 10: Soundmapping, cz. 1: kartografia dźwiękowa
ZAJĘCIA NR 11: Soundmapping, cz. 2: tworzenie mapy dźwiękowej online
ZAJĘCIA NR 12: Słuchanie lokatywne, cz. 1: wykład
ZAJĘCIA NR 13: Słuchanie lokatywne, cz. 2 (zajęcia w terenie)
ZAJĘCIA NR 14: Wyobrażona i rozszerzona rzeczywistość dźwiękowa
ZAJĘCIA NR 15: Podcasting
Wystąpienia gościnne (zajęcia dodatkowe, online)
ODSŁUCH PUBLICZNY
W cyklu 2023/SZ:
Treści poszczególnych zajęć: |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK osoba studiująca:
Jest zaznajomiona z założeniami i metodologiami subdyscypliny jaką jest antropologia dźwięku
Potrafi wskazać na źródła i rozwój antropologii dźwięku
Jest zorientowana w literaturze przedmiotu, projektach badawczych w nurcie antropologii dźwięku
Zna specyfikę studiów nad dźwiękiem oraz kluczowej pojęcia z nimi związane
Potrafi zastosować podstawowe metody badawcze specyficzne dla studiów nad dźwiękiem (w tym antropologii dźwięku)
Zna podstawy kartografii dźwiękowej
Potrafi wykonywać poprawne nagrania dźwiękowe (fieldrecording, wywiady, autonarracje)
Zna i stosuje podstawy edycji i montażu dźwięku
Rozumie i stosuje alternatywny sposób (re)prezentacji wiedzy terenowej i naukowej – poprzez dźwięk
Potrafi wyprodukować podcast antropologiczny
Praktyki zawodowe
Prezentacja a dźwiękowa – słuchowisko
Literatura
Acoustemology, anthropology of sound, voice, image, sense and place, http://www.stevenfeld.net/
Dymiter, M. (2021). Notatki z terenu. Gdańsk: Wydawnictwo Części Proste.
„Glissando”, http://glissando.pl/
Novak, D., Sakakeeny, M. (eds.) (2015). Keywords in sound. Durham-London: Duke University Press.
Płysa, G., Schulz, M., Gulik, M. (eds.) (2020). Intermission. Reflection on a Year of Upheaval. Kraków: Unsound.
Stanisz, A. (2019). Społeczno-kulturowe praktyki produkcji, dystrybucji i słuchania soundscape’ów, Miscellanea Anthropologica et Sociologica 20(2), s. 83-105.
Stanisz, A. (2018/2019). Collecting sounds. Online sharing of field recordings a cultural practice. Ethnologia Polona 39, s. 127-144.
Stanisz, A. (2017). Field recording jako metoda etnografii poprzez dźwięk. Przegląd Kulturoznawczy 31(1).
Szałasek, F. (2017). Nagrania terenowe. Gdańsk: Wydawnictwo w Podwórku.
The World Soundscape Project, https://www.sfu.ca/~truax/wsp.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: