Tworzenie narracji medialnych 20-KUDU-TNM
1. Główne pojęcia związane z badaniami narratologicznymi, przegląd problemów badawczych podejmowanych na aktualnie organizowanych konferencjach medioznawczych
2. Narracje medialne XX i XXI wieku. Podobieństwa i różnice. Tendencje rozwojowe
3. Narracje medialne i ich obecność w branżach kreatywnych. Rynek twórców.
4. Analiza przydatności wiedzy kulturoznawczej w narratologii wizualnej. Symbol-struktura-zasięg.
5. Narracje medialne w kontekście wartości kultury oraz sposoby kodowania znaczeń fabularnych w odniesieniu do różnych grup odbiorców, funkcjonujących w różnych obszarach doświadczenia życiowego i uczestnictwa w kulturze.
6. „30 minut” jako formy narracji. Analiza wybranych filmów 30-minutowych, analiza założeń konkursów scenariuszowych oczekujących dzieł w tym metrażu.
7. „Teledysk” jako otwarty schemat twórczości narracyjnej. Analiza aktualnych przykładów, wnioskowanie na temat obserwowanych tendencji estetycznych
8. Narracje medialne w świetle badania potrzeb odbiorców. Przegląd publikacji.
9. Narracja w ujęciu dramaturgicznym. Konflikt dramaturgiczny, napięcia i rozwiązania. Tradycyjne figury stylistyczne protagonisty i antagonisty.
10. Narzędzia filmowe w sposobach funkcjonowania organizacji pozarządowych, nurt kina niezależnego, techniki prezentacji narracji związanych z tematami społecznymi.
11. Opowieść w strukturach narracyjnych seriali telewizyjnych i internetowych. Analiza podobieństw i różnic. Dyskusja
12. Tworzenia narracji wokół przedmiotów i obiektów sponsorowanych, umiejętność zręcznego wkomponowania city placement. Przykłady, analiza i dyskusja.
13. Twórcze wypełnianie chwytów scenariuszowych opartych na opozycjach: „życie – śmierć, „miłość – nienawiść”, ”przywództwo – samotność”
14. Krytyka filmowa wobec zagadnień narracyjnych.
15. Opiniowanie narracji medialnych – monitorowanie mediów społecznościowych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
zna wyspecjalizowane metody pracy i współpracy z mediami w instytucjach, organizacjach i jednostkach samorządowych, rozumie sens pracy twórczej, jej ograniczenia wynikające z nakładów finansowych, wie jak wspierać działania artystyczne w bliskim i dalszym otoczeniu społecznym,
zna historyczne i współczesne aspekty funkcjonowania struktur narracyjnych opartych na fabule, potrafi dokonywać porównań w tym zakresie i brać udział w dyskusji merytorycznej wywołanej na potrzeby instytucji kultury,
potrafi inicjować, organizować i koordynować pracę zespołów amatorskich, tworzących kino niezależne w Polsce
potrafi pozyskiwać i wykorzystywać informacje pochodzący z doświadczeń innych krajów na temat kształcenia i doskonalenia warsztatu pisarskiego i na tej podstawie inspirować i zaszczepiać kreatywnie własne środowisko bogacąc ofertę polskich instytucji kultury
potrafi wstępnie zaprojektować scenariusz filmowy przeznaczony do udziału w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach scenopisarskich,
jest gotów do aktywnego uczestnictwa w debacie publicznej, dotyczącej mecenatu, oceny aktywności i wizji rozwijania społecznej umiejętności rozumienia i tworzenia narracji medialnych we współczesnej kulturze, wnosząc do tej debaty głos kulturoznawcy orientującego się w źródłach odmienności poglądów natury obyczajowej i estetycznej,
posiada kompetencje pozwalające podjąć rozmowę z producentem filmowym, wyjaśniając cel i założenia proponowanej narracji medialnej z punktu widzenia kompetencji zdobytych na magisterskich studiach kulturoznawczych.
Kryteria oceniania
Wykład konwersatoryjny, dyskusja, analiza przypadków, gra symulacyjna,
rozwiązywanie zadań artystycznych, metoda warsztatowa, metoda projektu, demonstracja video, metody aktywizujące ("burza mózgów" itp)
Studenci przygotowują jako pracę semestralną projekt, który prezentowany w postaci multimedialnej, podlegającej dyskusji w grupie oraz ocenie prowadzącego.
Literatura
- Bal M.,Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Kraków 2012
- Banaszkiewicz K., Audiowizualność i mimetyki przestrzeni, Oficyna Naukowa, 2011
- Bujko M., Hejnowski S., Siła narracji marketingowej, MT 2018
- Karpiński M., Niedoskonałe odbicie. Warsztat scenarzysty filmowego, Kraków 2006
- Michałowska M., Foto-teksty. Związki fotografii z narracją Poznań 2012
- Schabenbeck M., Format scenariusza filmowego, Warszawa 2008.
- Tuszyńska M., Narracja w powieści graficznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2016
- Ricoeur P., Czas i opowieść, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego bd
- Waligórska A., Sugestia i perswazja. Psychologia narracji wizualnej… SWPS 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: