Publiczne instytucje kulturalne i artystyczne 20-KUDU-PIK
Wykładowca, obok teorii i korzystania i udostępniania studentom literatury przedmiotu, dzieli się swoim wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu projektami i instytucjami kultury oraz pracą badawczą w obszarze zarządzania kulturą i polityki kulturalnej.
Treści programowe dla przedmiotu:
1. Działalność publicznych instytucji kultury w Polsce. Mapa wyzwań i problemów.
2. Prowadzenie państwowych i samorządowych instytucji kultury w ustawie o organizowaniu prowadzeniu działalności kulturalnej, ze szczególnym uwzględnieniem instytucji artystycznych.
3. Funkcjonowanie publicznych instytucji kultury w porównaniu do innych form działalności kulturalnej. Analiza krytyczna.
4. Marketingowe modele rozwoju instytucji kultury.
5. Rozwój publiczności (ang. audience development). Najlepsze praktyki.
6. Lider organizacji. Zasady ogólne w oparciu o kanon światowej literatury przedmiotu.
7. Lider organizacji. Specyfika funkcjonowania sektora kultury.
8. Wystąpienia publiczne jako atrybut lidera. Zasady i metody uczenia się.
9. Zarządzanie komunikacją w instytucji kultury.
10. Analiza metod badań kultury organizacyjnej i zarządzania projektowego w instytucjach kultury.
11. Wizyta studyjna i spotkanie z zarządzającym w artystycznej instytucji kultury w kontekście kultury organizacyjnej i zarządzania zespołami ludzkimi,
12. Wizyta studyjna w instytucji kulturalnej o profilu muzealnym lub w bibliotece.
13. Zebranie i podsumowanie refleksji po wizytach studyjnych.
14. Powtórka przed kolokwium.
15. Kolokwium zaliczeniowe.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- zna podstawową terminologię oraz koncepcje
i procesy zachodzące w sektorze kultury i umie je zastosować do opisu praktyk publicznych instytucji kultury
- zna specyfikę oraz zasady pracy w instytucjach i organizacjach kulturalnych w zakresie organizacji, finansowania, kultury organizacyjnej, metod zarządzania i przywództwa.
- zna koncepcje etycznego i opartego na wartościach kulturowych gospodarowania, zarządzania instytucjami kultury w kontekście otoczenia gospodarczego i społecznego.
- potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach zespołów profesjonalnych w obszarze działalności kulturalnej pod względem merytorycznym i organizacyjnym
- gromadzi, analizuje i interpretuje informacje niezbędne do pracy w zespołach profesjonalnych w instytucjach i organizacjach kulturalnych oraz w realizacji projektów kulturalnych, w tym animacyjnych i kuratorskich
- ocenia własne kompetencje oraz wiedzę, dostrzega i rozumie konieczność własnego rozwoju i kształcenia (np. potrzebę uczenia się przez całe życie)
Kryteria oceniania
- Esej zaliczeniowy
bardzo dobry (bdb; 5,0): student w b. dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie
dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym plus opanował zagadnienia poruszane na wykładzie
dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie
dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym plus opanował zagadnienia…
dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia…
niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia…
Literatura
Białek-Graczyk, M. (red.), Zoom na domy kultury, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych "ę", Warszawa 2009.
Blanchard K., Przywództwo wyższego stopnia, PWN, Warszawa 2014.
Covey St., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2017.
Dragićević-Šešić, M., Stojković, B., Kultura: zarządzanie, animacja, marketing, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
Gaweł, Ł., Plebańczyk, K., Orzechowski, E. (red.), „Zarządzanie w Kulturze”, Tom 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2002.
Grad, J., Kaczmarek, U., Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiany modelu, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999.
Iwaszkiewicz, M. (red.), Menedżer kultury, Ośrodek Badania Rynku, Warszawa – Poznań 1995.
Kłosowski, W. (red.), Kierunek kultura, Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki, Warszawa 2011.
Kieliszewski P. Próba przejścia do rynkowego modelu zarządzania publiczną instytucją kultury na przykładzie Teatru Muzycznego w Poznaniu, [w:] Prakseologia, nr 157, t. 2 / 2015, s. 271-302.
Kieliszewski P., Poprawski M., Sójka J., Strategicznie o kulturze w regionie. Program rozwoju kultury w Wielkopolsce, „Człowiek i Społeczeństwo” tom XXXII, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2011.
Kieliszewski P., Publiczne i prywatne. O nowym modelu relacji międzysektorowych, [w:] A. Gwóźdź (red.), Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki, w serii: „Kultura się liczy”, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010, s. 34-46.
Kotler, P., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner & Ska, Warszawa 1994.
Kotler, P., Armstrong, G., Saunders, J., Wong, V., Marketing. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2002.
Krajewski, M., Po co nam instytucje kultury?, MIK, Kraków 2020.
Leeden M.A., Macchivelli. Nowoczesne przywództwo, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006.
Poprawski M., Wolnorynkowi ekwilibryści. Edukacja przedsiębiorcza i polskie kadry sektora kultury, [w:] Prakseologia, nr 157, t. 2 / 2015, s. 303-338.
Regionalne Obserwatorium Kultury UAM, Nowe lokowanie instytucji publicznych w miejskich ekosystemach kultury w Polsce, Poznań 2016.
Śliwa M. (red.), Strategie dla kultury, kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury, MIK, Kraków 2011.
Tracy B., Jak przewodzą najlepsi liderzy, MT Biznes 2010.
Vademecum dyrektora instytucji kultury – praca zbiorowa. Wydawnictwo Beck, Warszawa 2019.
Verbanova L., Zarządzanie strategiczne w kulturze, seria: Kultura się liczy, NCK, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: