Nauka jako dziedzina kultury 20-KUDU-NJK
Wprowadzenie do problematyki: pojęcie nauki, pseudonauki, paranauki
Historyczne i współczesne ujęcia kryteriów demarkacji (zarys problematyki)
Społeczno-historyczne kryterium demarkacji (koncepcja L. Flecka oraz T. Kuhna)
Teoretyczna historia nauki w ujęciu J. Kmity
Pozytywistyczne kryterium demarkacji
Hipotetyzm K. Poppera i modyfikacja I. Lakatosa
Konwencjonalistyczne kryterium demarkacji (Le Roy, H. Poincare, K. Ajdukiewicz)
Przykład zmiany paradygmatycznej w psychologii z punktu widzenia ogólnej metodologii nauk
Cele kształcenia
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
Ajdukiewicz K. (1985). Konwencjonalne pierwiastki w nauce. W: K. Ajdukiewicz, Język i poznanie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, T. II, s. 34-44.
Banaszak G., Kmita J. (1991). Społeczno-regulacyjna koncepcja kultury. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Kultury .
Fleck L. (1986). Powstanie i rozwój faktu naukowego. Wprowadzenie do nauki o stylu myślowym i kolektywie myślowym. Lublin: Wydawnictwo Lubelskie
Kuhn Th. S. (1968). Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromięcka, S. Amsterdamski, Warszawa.
Kuhn Th. S. (1985). Dwa bieguny. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Lakatos I. (1995). Pisma z filozofii nauk empirycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Nagel E. (1961). Struktura nauki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Pogonowska B. (1995). Paranauka. Studium z filozofii nauki. Poznań: Ośrodek Wydawnictw Naukowych.
- Zamiara K. (1995). Dynamika pojęć i programów psychologicznych. Szkice metodologiczne. Poznań – Szczecin: Fundacja im. Kazimierza Ajdukiewicza na rzecz Rozwoju Nauk Filozoficznych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: