Metody badań kulturoznawczych 20-KUDU-MBK
I. Cultural studies – kulturoznawstwo – critical cultural studies
1. High context culture – low context culture
Emancypacja kultury popularnej – kultura jest zwyczajna
2. Redefinicja tradycyjnych nauk o kulturze- przekroczenie ich ograniczeń
Konstruowanie nowych teorii kultury
3. Zróżnicowanie metodologiczne: metodologie oparte na teorii i metodologie oparte na problemie
Transdyscyplinarność jako cel.
II. Modele badań
1. Ogólny model badań
2. Modele nauk społecznych i modele nauk humanistycznych – hybrydyzacja modeli
3. Model badań kulturoznawczych opartych na teorii
4. Model badań kulturoznawczych opartych na problemie.
III. Badania oparte na teorii hegemonii
1. Hegemonia – kontrhegemonia
2. Struktura – kultura – biografia
3. Kultura robotnicza jako kultura popularna
4. Subkultury i kultury alternatywne
5. Metodologie, metody, przykłady badań.
IV. Badania oparte na teorii kodowania/dekodowania
1. Publiczność jako konstrukcja dyskursywna
2. Rodzaje odbioru
3. Granice negocjacji znaczenia przekazu telewizyjnego
4. Metodologie, metody, przykłady badań.
V. Badania oparte na teoriach narracji
1. Narracyjność kultur – struktury i gatunki narracyjne
2. Teorie narracji
3. Narracja/autonarracja jako przedmiot i metoda badawcza
4. Analiza narracyjna, przykłady badań
VI. Badania oparte na teoriach pamięci, post-pamięci i zapomnienia
1. Pamięć kulturowa
2. Polityki upamiętniania: strategie pamięci – miejsca pamięci
3. Sztuki zapominania i koncept nowoczesności
4. Metodologie, metody, przykłady badań.
VII. Badania oparte na teoriach interpretacji
1. Interpretacja post-strukturalna,
2. Hermeneutyczna,
3. Pragmatyczna,
4. Dekonstrukcja
5. Konstruktywistyczna.
VIII. Badania oparte na problemach (najnowsze teorie, słowniki pojęć, metody i raporty:
1. Przestrzeni symbolicznych
2. Pejzaży dźwiękowych
3. Performansów kulturowych
4. Reprezentacji
5. Ekonomii wizualnej
IX. Badania oparte na sztuce
1. Nauka i sztuka – nowe założenia badawcze.
2. Sztuka jako przedmiot i jako metoda
3. Sztuka i użyteczność badań
X. Tożsamość badacza
1. Kapitał kulturowy i kompetencja kulturowa
2. Świadomość metodologiczna
3. Etyka i empatia.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
1. Student zna i rozumie historię rozwoju kulturoznawstwa jako dziedziny wiedzy o charakterze interdyscyplinarnym oraz o nowych kierunkach i koncepcjach teoretycznych, którą samodzielnie aktualizuje
2. Student zna i rozumie specyfikę metodologiczną oraz aktualne kierunki w badaniach historyczno-kulturowych
3. Student zna i rozumie aktualne orientacje metodologiczne we współczesnej humanistyce, których osiągnięcia potrafi aplikować do badań nad kulturą
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
Lektury obowiązkowe:
1. E.T. Hall, Poza kulturą, WN PWN, Warszawa 2001.
2. Kultura i hegemonia. Antologia tekstów szkoły z Birmingham, M. Wróblewski (red.), WN UMK, Toruń 2012.
3. Metody badań jakościowych, N.K. Denzin, Y.S. Lincoln, WN PWN, Warszawa 2009.
4. D. Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, WN PWN, Warszawa 2009.
5. D. Silverman, Interpretacja danych jakościowych, WN PWN, Warszawa 2007.
6. U. Eco, Interpretacja i nadinterpretacja, Znak, Kraków 1996.
7. G. Rose, Interpretacja materiałów wizualnych, WN PWN, Warszawa 2010.
8. S. Kvale, Prowadzenie wywiadów, WN PWN, Warszawa 2012.
9. P. Leavy, Metoda spotyka sztukę, Wyd. NCK, Warszawa 2018.
Lektury dodatkowe:
1. New Cultural Studies. Adventures in Theory, G. Hall, C. Birchall (red.), Edinburgh Univ. Press, 2006.
2. Questions of Method in Cultural Studies, M. White, J. Schwoch (red.) Blackwell 2006.
3. P. Leavy, Essentials of Transdyscyplinary Research. Using Problem-Centred Methodologies, Walnut Creek, Left Coast Press 2011.
4. A. McIntyre, Participatory Action Research, Sage Publications 2008.
5. C. Khler Riessman, Narrative Analysis, Sage Publications 1993.
6. The Practice of Cultural Analysis. M. Bal (red.) Stanford Univ. Press 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: