Understanding and interpretation. Introduction into hermeneutical philosophy 20-KUDU-MA-UIN
1. Dlaczego powinniśmy cokolwiek rozumieć?
2. Filozofia, humanistyka, hermeneutyka
3. Historia hermeneutyki: od Schleiermachera do Vattimo
4. Zadanie hermeneutyki: rozumienie kultury współczesnej
5. Nietzsche: od faktów do interpretacji
6. Heidegger: rozumienie bycia i techniki
7. Habermas: rozumienia współczesnego społeczeństwa
8. Gadamer: rozumienie kultury
9. Vattimo: słaba myśl i ontologia hermeneutyczna
10. Winograd, Flores: rozumienie komputerów
11. Hermeneutyka i nauka
12. Hermeneutyka i media
13. Przyszłość hermeneutyki
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie specyfikę metodologiczną oraz aktualne kierunki w badaniach historyczno-kulturowych
Student zna i rozumie aktualne orientacje metodologiczne we współczesnej humanistyce, których osiągnięcia potrafi aplikować do badań nad kulturą
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (pytanie testowe i otwarte).
Literatura
1. Hans-Georg Gadamer, Truth and method / transl. rev. by Joel Weinsheimer, London [u.a.] : Continuum, 2011. (fragments).
2. The Nietzsche reader, Ansell-Pearson, Keith (ed.), Oxford ; Blackwell ; 2006. (fragments)
3. Heidegger, Martin, The question concerning technology and other essays, New York u.a. ; Harper Torchbooks ; 1977. (fragments)
4.Habermas, Jürgen, The structural transformation of the public sphere : an inquiry into a category of bourgeois society / Jürgen Habermas. Transl. by Thomas Burger with the assistance of Frederick Lawrence, Cambridge : Polity Press, 2010. (fragments)
5. Vattimo, Gianni, The end of modernity nihilism and hermeneutics in post-modern culture, Cambridge ; Polity Press ; 1991. (fragments)
6. The Routledge companion to hermeneutics, ed. by Jeff Malpas and Hans-Helmuth Gander, London [u.a.] : Routledge, 2015. (fragments)
7. Thompson, John B., Media and Modernity: A Social Theory of the Media New York, NY : John Wiley & Sons 2013. (fragments)
8. Winograd, Terry ; Flores, Carlos F., Understanding computers and cognition a new foundation for design, Norwood, NJ ; Ablex Publ.Corp. ; 1988. (fragments)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: