Mity współczesne i postaci mityczne 20-KUDU-M-MWP
Mity mogą dziś nie być rozpoznawane jako mity (Kołakowski, Obecność mitu). Na podstawie teorii semiotycznej mitu Barthesa, zwanego przez M. Czerwińskiego “wypowiedzią mitopodobną”, ale w nawiązaniu do mitów starożytnych, przerobimy najbardziej popularne mity w kulturze opisane zwłaszcza przez humanistów, ale też postaci mityczne: Edyp, Narcyz, Syzyf, Hiob itp., w nawiązaniu do zjawisk kultury współczesnej, czyli np. Hiob versus film “Jabłka Adama” (2005), Narcyz versus autoprezentacja w mediach społecznościowych itp.
Pojęcie mitu jest wciąż aktualne, mity wynikają z wierzeń i wartości charakterystycznych dla danej kultury, również w tzw. kulturze konsumpcyjnej możemy je wyłuskiwać (Barthes, Mitologie). Możemy porównać niektóre wierzenia i mity społeczności tradycyjnych z pewnymi aspektami kultury współczesnej (Eliade, Aspekty mitu), na przykład tematyka tzw. końca świata, doskonałości, odnowienia itp. Struktura mitu pomaga spojrzeć na kulturę poza czasem, niezależnie od konkretnych uwarunkowań historycznych, zagłębić się w jej strukturę, a nie tylko w charakterystyczne zjawiska, które są omawiane z poziomu faktograficznego, bez zrozumienia istoty kultury.
Zdaniem G. Hofstede i G. J. Hofstede (Kultury i organizacje) kultura to programowanie umysłu obejmujące cztery warstwy: symbole, bohaterów, rytuały i wartości. Kategorie te są ze sobą powiązane, ale pozwalają się „czytać” również oddzielnie. Często zapominamy dziś o warstwach znajdujących się pomiędzy najbardziej zewnętrznymi symbolami, których uczymy się od innych, a wartościami najbardziej uwewnętrznionymi, opartymi na indywidualnych wyborach. Słabo rozpoznajemy to, co leży pomiędzy nimi, czyli kulturowych bohaterów i rytuały wcielające wartości w życie, łączniki między językiem a życiem.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawowe mity oraz koncepcje z nimi związane, zna i rozumie podstawowe, historyczne i współczesne koncepcje inspirowane mitologią, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako twórcy i interpretatora mitów i mitologii tworzących kulturę w przeszłości i teraźniejszości, rozpoznaje miejsce i znaczenie podstawowych mitów i mitologii oraz rozpoznaje postaci mityczne w kulturze oraz rozumie różnice i powiązania między różnymi interpretacjami mitów w różnych dyscyplinach nauk humanistycznych a zwłaszcza w kulturoznawstwie.
Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla teorii inspirowanych mitologią w sytuacjach profesjonalnych, czyli interpretować zjawiska kulturowe w ich kontekście.
Student przyjmuje postawy krytyczne wobec wiedzy, którą przyswaja.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, przygotowuje bardzo dobrze (wyróżniającą się na tle pozostałych) sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do wykładu,
dobry plus (+db; 4,5): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, przygotowuje bardzo dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do wykładu,
dobry (db; 4,0): student znacząco uczestniczy w zajęciach, przygotowuje dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do wykładu,
dostateczny plus (+dst; 3,5): student uczestniczy w zajęciach, przygotowuje wystarczająco dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do wykładu,
dostateczny (dst; 3,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, prezentacja projektu zostaje odnotowana lecz nie stanowi komentarza do wykładu,
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, brak prezentacji projektu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Barthes, Mitologie,
Baudrillard, Ameryka,
Baudrillard, Dlaczego wszystko jeszcze nie zniknęło? Esej ostatni,
Biblia,
Deleuze, Logika sensu,
Eliade, Mit wiecznego powrotu; Obrazy i symbole; Aspekty mitu,
Foucault, Zło czynić, mówić prawdę. Funkcja wyznania w sprawiedliwości (Wykłady z Louvain 1981),
Gasset, Bunt mas,
Girard, Kozioł ofiarny,
Grimal, Słownik mitologii Greckiej i Rzymskiej,
Hofstede, Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu,
Jung, Archetypy i symbole,
Kołakowski, Obecność mitu,
Lurker, Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach,
Ricoeur, Symbolika zła,
Sofokles, Trylogia Tebańska.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: