Kulturowe oblicza postępu 20-KUDU-M-KOP
1.Oświeceniowe źródła idei postępu
2.Tzw. równanie postępu (rozwój wiedzy = rozwój etyczny = poprawa ogólnego bilansu szczęścia)
3.Postęp techniczny a rozwój etyczny
4.Ludobójstwo w imię postępu
5.Skutki technicyzacji życia
6.„Zdobycze” postępu: eugenika, inżynieria genetyczna, klonowanie, eutanazja
7.Uzależnienie od sztucznej inteligencji
8.Globalny blackout – realne zagrożenie czy odległe science-fiction
9.Blaski i cienie postępu
10.XX-wieczne dystopie
11.Postęp a wolność jednostki
12.Triumfy postępu a degradacja kultury słowa pisanego
13. Modernizacja vs sekularyzacja kultury
14.Kwestia zmierzchu zachodniej cywilizacji
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2024/SL: |
Efekty kształcenia
- Zna i rozumie teoretyczne koncepcje kultury, którą stosuje w perspektywie interdyscyplinarnej
- Zna i rozumie terminologię oraz koncepcje, dotyczące relacji i procesów zachodzących w kulturze, którą potrafi zastosować do opisu praktyk kulturowych
- Potrafi integrować, krytycznie interpretować i twórczo wykorzystywać ujęcia teoretyczne i podejścia badawcze właściwe dla kulturoznawstwa w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
- Gotów jest do pogłębiania kompetencji kulturowych współczesnego człowieka w warunkach komunikacji międzykulturowej, spotkania różnych tradycji i sposobów życia
Kryteria oceniania
- bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
Praktyki zawodowe
- nie dotyczy
Literatura
- Y.N. Harari, Homo Deus. Krótka historia jutra, 2018
- F.A. Hayek, Zgubna pycha rozumu, 2004
- F.A. Hayek Nadużycie rozumu, 2013
- S. Pinker, Nowe Oświecenie. Argumenty za nauką, rozumem, humanizmem i postępem, 2018
- J. Gray, Siedem typów ateizmu, 2020
- J. Gray, Herezje. Przeciwko postępowi i innym iluzjom, 2015
- Z. Krasnodębski, Postmodernistyczne rozterki kultury, 1996
- Z. Krasnodębski, Upadek idei postępu, 1991
- N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, 2004
- W. Roszkowski, Roztrzaskane lustro. Upadek cywilizacji zachodniej, 2019
- A. Sokal, J. Bricmont, Modne bzdury. O nadużywaniu pojęć z zakresu nauk ścisłych przez postmodernistycznych intelektualistów, 1997
- P. Berger, Święty baldachim, 2005
- G. Sorel, Złudzenia postępu, 2015
- S. Galloway, Wielka czwórka. Ukryte DNA: Amazon, Apple, Facebook i Google, 2018
- S. Zuboff, Wiek kapitalizmu inwigilacji, 2020
- G. Cain, Republika Samsunga. Azjatycki tygrys, który podbił świat technologii, 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: