Kultura popularna i media 20-KUDU-KPM
1. Od „starych” mediów do kultury uczestnictwa
2. Nowe media jako media interaktywne
3. Charakterystyka „pokolenia sieci”
4. Wolna kultura prosumpcji a uczestnictwo w kulturze
5. Konwergencja – teoretyczna moda czy popkulturowa (r)ewolucja?
6. Narratologia transmedialna jako nowy paradygmat kreowania i analizowania popkultury
7. Komiks jako (trans)medium kultury
8. Kulturotwórczy wymiar mediów społecznościowych
9. Kultury mediów mobilnych
10. Gra komputerowa jako fenomen ergodyczny
11. O wzrastającym znaczeniu multimedialnych paratekstów
12. Cyfrowy barok jako metafora współczesnej kultury?
13. Immersyjność jako nowy ideał multimedialnej popkultury
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
1. Rozpoznaje najważniejsze teorie dotyczące współczesnej popkultury
2. Rozumie znaczenie multimediów dla kreowania współczesnego pejzażu popkultury
3. Potrafi wyjaśnić znaczenie terminu „transmedialność” oraz jego aplikowalność na potrzeby wytwarzania i opisywania poszczególnych tekstów popkultury
4. Potrafi samodzielnie interpretować konkretne przykłady tekstów popkultury
5. Rozumie sens pytania o wzajemnie oddziaływanie na siebie kultury medialnej oraz estetycznych, ekonomicznych i społecznych kontekstów popkultury
6. Wykazuje się umiejętnością dyskutowania na temat różnorodnego charakteru dzisiejszej popkultury
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Brooker, Will, „Using the Force. Creativity, Community and Star Wars Fans”, Nowy Jork 2002,
Filiciak, Mirosław, „Media, wersja beta. Film i telewizja w czasach gier komputerowych i Internetu”, Gdańsk 2013,
Jenkins, Henry, „Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów”, tł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Warszawa 2007,
Johnson, Derek, „Media Franchising. Creative License and Collaboration in the Culture Industries”, Nowy Jork 2013,
Martel, Frédéric, „Mainstream. Co podoba się wszędzie na świecie”, tł. K. Sikorska, Warszawa 2011,
Reiss, Jon, „Think outside the Box Office”, Austin 2010,
Rose, Frank, „The Art of Immersion. How the digital generation is remaking Hollywood, Madison Avenue and the way we tell stories”, Nowy Jork 2011,
Siuda, Piotr, „Kultury prosumpcji. O niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów”, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: