Historia kultury I. Światopogląd 20-KUDU-HKS
1. Wstęp
2-3.Wprowadzenie do historii judaizmu (praźródła, święta żydowskie, kabała, Talmud i Tora, nurty judaizmu)
4. Wprowadzenie do historii islamu (sunnici i szyici, zmiany kulturowe wprowadzane przez Mahometa, rozwój interpretacji wersetów Koranu)
5. Od Mahajany do mindfulness – podstawowe elementy buddyzmu i ich współczesne odnośniki
6-7. Myśl mistyczna w chrześcijaństwie (Hildegarda z Bingen, Mechtylda z Magdeburga, mistrz Eckhart, święta Teresa Wielka, Jan od Krzyża, kulturowe znaczenie myśli mistycznej dawniej i dziś)
8. Zręby rozumienia świętości jako wzorca życia (wpływ na życie społeczne i ekonomiczne, narracja wokół świętości, instytucjonalizacja świętości)
9. Manicheizm i teologia negatywna (Pseudodionizy Aeropagita, Mikołaj z Kuzy, ruch albigensów i katarów, adamici i ich wpływ na Hieronima Boscha, kulturowe kontynuacji myśli manichejskiej).
10. Solidarność społeczna jako wyzwanie dla historii religii i etyki (teologia wyzwolenia, Jurgen Moltman, teologia polityczna (Johann, Baptist Metz)
11-12 Ciało i płeć w historiach światopoglądów (rola kobiet i mężczyzn w religiach, perspektywa władzy i ucisku, reguły dotyczące cielesności, seksualności obecne w religiach i ich wpływ na życie społeczne)
13. Perspektywy mniejszościowe na przykładzie teologii queer (Marcela Althus Reid)
14. O dialogu i wojnie… czyli o wspólnym człowieczeństwie w podzielonym świecie (analiza głównych konfliktów religijnych i kontekstu common humanity)
15 Podsumowanie, powtórzenie przed egzaminem.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W04 Student zna i rozumie
specyfikę metodologiczną oraz aktualne kierunki w badaniach historyczno-kulturowych
K_U02 Student potrafi określać znaczenia, oddziaływanie społeczne i miejsce wytworów kultury w procesie historyczno-kulturowym, posługując się odpowiednimi metodami analizy i interpretacji
K_K11 Student jest gotów do trafnego interpretowania sensów symbolicznych ludzkiej myśli i działań w swojej i obcej grupie społecznej, pogłębiania swojego uczestnictwa w kulturze oraz rozwijania umiejętności komunikacji kulturowej i międzykulturowej
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. Prezentacja na wybranych zajęciach (zgodna z tematem zajęć, wybór szczegółowego tematu zależy od studenta, ma on mieścić się jedynie w szerokiej ramie tematycznej danych zajęć)
2. Egzamin ustny (3 pytania oceniane w skali punktowej 0-3 punkta każdy, maksymalna ilość punktów to 9, oceny z egzaminu wystawiane będą w skali: 0-4 ndst, 5 dst, 6 dst+, 7 db, 8 db+, 9 bdb.
Ocena będzie średnią artmetyczną ocen z prezentacji oraz z egzaminu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Althaus-Reid, M. (2004). The queer god. Routledge.
Gyatso, J. (Ed.). (1992). In the mirror of memory: Reflections on mindfulness and remembrance in Indian and Tibetan Buddhism. SUNY Press.
Landolt, H., & Lawson, T. (2005). Reason and Inspiration in Islam: Theology, Philosophy and Mysticism in Muslim Thought: Essays in Honour of Hermann Landolt.
Le Goff, J. (1996). Człowiek średniowiecza, Marabut
Lindberg, C. (2008). Love: a brief history through Western Christianity. John Wiley & Sons.
Piotrowski, E. (2006) Preceptores, Teologia i teologowie języka niemieckiego, Wydawnictwo Poznańskie,
Sheldrake, P. (2009). A brief history of spirituality. John Wiley & Sons.
Hartelius, G., & Ferrer, J. N. (2013). The Participatory Turn. The Wiley-Blackwell handbook of transpersonal psychology, 187.
Bobako, M. (2013). Teologie oporu. Praktyka Teoretyczna, 8(2), 9-16.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: