Filozofia humanistyki 20-KUDU-FIHK
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
zna i rozumie aktualne orientacje metodologiczne we współczesnej humanistyce, których osiągnięcia potrafi aplikować do badań nad kulturą
zna i rozumie specyfikę metodologiczną oraz aktualne kierunki w badaniach historyczno-kulturowych
potrafi określać znaczenia, oddziaływanie społeczne i miejsce wytworów kultury w procesie historyczno-kulturowym, posługując się odpowiednimi metodami analizy i interpretacji
jest gotów do trafnego interpretowania sensów symbolicznych ludzkiej myśli i działań w swojej i obcej grupie społecznej, pogłębiania swojego uczestnictwa w kulturze oraz rozwijania umiejętności komunikacji kulturowej i międzykulturowej
Jest gotów do wykazywania się aktywnością i inicjatywą w rozwiązywaniu problemów, wynikających ze zmian w kulturze najnowszej
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne
Aktywność
Prezentacja multimedialna
Literatura
F. Braidotti, Philosophical posthumanism, Bloomsbury Publishing, London 2019
F. Copleston, Od Maine de Birana do Sartre’a, tł. B. Chwedeńczuk, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1991.
W. Dilthey, Rozumienie i życie, w: Wokół rozumienia. Studia i szkice z hermeneutyki, red. G. Sowiński, PAT, Kraków 1993
B. Działoszyński, Życie i śmierć trzech koncepcji sztuki, NCK, Warszawa 2015
E. Domańska, Historie niekonwencjonalne: refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Wyd. Poznańskie, Poznań 2006
J. Iwanicki, Procesy sekularyzacyjne a filozofia sekularną i postsekularna: tradycje i współczesność, Wyd. Naukowe WNS, Poznań 2014.
Y. H. Harari, Homo deus: krótka historia jutra, tł. M. Romanek, Wyd. Literackie, Kraków 2018
L. Kołakowski, Kultura i fetysze, PWN, Warszawa 2010
L. Kołakowski, Filozofia pozytywistyczna: od Hume’a do Koła Wiedeńskiego, PWN 2004
K. Popper, Wiedza obiektywna: ewolucyjna teoria epistemologiczna, przeł. A. Chmielewski, PWN 20126
J. Such, M. Szcześniak, Filozofia nauki, Wyd. Naukowe UAM, Poznań 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: