Edukacja kulturalna i artystyczna 20-KUDU-EKA
1.zajęcia wprowadzające- omówienie tematyki zajęć, formy zaliczenia i procesu pracy
2. edukacja kulturalna, artystyczna a edukacja kulturowa, czyli co jest przedmiotem tej edukacji? A. Cabała, V. Rodek "W poszukiwaniu modeli edukacji kulturowej" https://www.dokis.pl/upfiles/ebooks/W_POSZUKIWANIU_MODELI_EDUKACJI_KULTUROWEJ_qpJQi.pdf
M. Kosińska Co to jest edukacja kulturowa http://cpe.poznan.pl/dictionary/edukacja-kulturowa/ K. Sikorska Edukacja artystyczna: http://cpe.poznan.pl/dictionary/edukacja-artystyczna/
3. Kto to jest edukator(ka)? Mapujemy pole A. Cabała, V. Rodek "W poszukiwaniu modeli edukacji kulturowej" https://www.dokis.pl/upfiles/ebooks/W_POSZUKIWANIU_MODELI_EDUKACJI_KULTUROWEJ_qpJQi.pdf "Kompetencje do prowadzenia edukacji kulturalnej", red. K. Olbrycht, B. Głyda, A. Matusiak
4. Gdzie odbywa się edukacja kulturalna i artystyczna- pole instytucjonalne i pozainstytucjonalne, K. Jagodzińska, Edukacja kulturalna na rzecz kreatywności i innowacyjności (kontekst szkół) https://bon.edu.pl/media/book/pdf/Edukacja_kulturalna_na_rzecz-KJ.pdf, Warszawski Program Edukacji Kulturalnej, http://www.wpek.pl/pi/95815_1.pdf
5. Dla kogo edukacja kulturalna i artystyczna? Specyfika pracy z różnymi grupami wiekowymi U. Lewartowicz, Jeszcze nie senior i już nie młodzież przyczynek do dyskusji o zainteresowaniach i potrzebach kulturalnych dorosłych, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-09d7ae3f-f37b-4f2d-ac91-b0e1034bb2b4/c/Jeszcze_nie_senior_U_Lewartowicz.pdf, raport: Po co seniorom kultura, zespół pod kier. J. Sójki, http://www.kulturalna.warszawa.pl/pi/91036_1.pdf,
6-7Inkluzja i ekskluzja w polskiej edukacji kulturalnej, czyli po prostu: kto nie ma do niej dostępu, analiza pola)(analiza dostępnych materiałów dotyczących oferty edukacyjnej dostępnej dla osób z niepełnosprawnościami, obcokrajowców i przedstawicieli grup mniejszościowych). Senior zależny jako uczestnik kultury pod red. B. Lishttps://cpe.ckzamek.pl/media/files/CPE_-_uzyteczny_poradnik.pdf
8. Relacje władzy w edukacji kulturowej i artystycznej czyli o modelach jej prowadzenia, Fragmenty z: Edukacja kulturowa poręcznik interaktywny, https://cpe.ckzamek.pl/media/files/CPE_-_uzyteczny_poradnik.pdf
9. Diagnoza w edukacji kulturowej? Po co i jak? Diagnoza potrzeb uczestników kultury: https://www.youtube.com/watch?v=pdfUy405eR4&t=3621s
10. Dialog międzykulturowy w edukacji kulturalnej i artystycznej https://www.wielokultury.wroclaw.pl/wp-content/uploads/wroclawska_strategia_dialogu_miedzykulturowego.pdf
11. Jak mogę wykorzystać moje zasoby w edukacji artystycznej i kulturowej?
12. Jak mogę wykorzystać zasoby społeczności-kulturagram B. Cyboran, Diagnoza w animacji społeczno-kulturowej społeczności lokalnychhttp://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-45fdb70d-43a1-4136-b723-c74d95d38f28
13. Doświadczenia polskie/doświadczenia międzynarodowe S. Słowińska, H. Solarczyk-Szwec, Różnica w badaniach porównawczych na przykładzie projektu Edukacja kulturalna dorosłych w Polsce i w Niemczech, "Rocznik andragogiczny" 2018
14-15. Prezentacja projektu edukacyjnego, dla określonej grupy docelowej. Oceniana będzie: 1. stworzenie diagnozy (na podstawie przynajmniej pilotażowego, małego zdiagnozowania potrzeb grupy docelowej) 2. Świadomość swojej roli edukatora i pozycji jaką zajmuję w tym projekcie i jaki to ma dalszy wpływ na grupę (autorytarny lider, mentor, kooperator, inicjator) 3. Określenie w jaki sposób zaproponowany projekt wykorzystuje moje własne zasoby i wartości oraz w jaki sposób odnosi się do zasobów i wartości grupy docelowej 4. Możliwe dalsze losy projektu (jak je wesprę, jeśli to możliwe). Prezentacja projektu powinna trwać 15-20 min. należy go zrealizować indywidualnie.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
C1, C2, C3 KW_07: Student zna i rozumie wyspecjalizowane metody pracy kulturalnej w instytucjach i
organizacjach kulturalnych oraz metody animacji i aktywizacji
kulturowej w skali lokalnej i międzynarodowej
C1, C2, C3 KW_011Student zna i rozumie funkcjonowanie poszczególnych, usytuowanych w
konkretnym czasie i miejscu, sposobów uczestnictwa w wielu
dziedzinach kultury i życia społecznego, pozwalających na
kształtowanie wiedzy i zachowań w swoim bliższym i dalszym
otoczeniu społeczno-kulturowym
C1,C2, C3 KU_05 Student potrafi wykorzystywać informacje na temat pracy współczesnych
organizacji i instytucji kulturalnych w Polsce i na świecie oraz
nawiązywać z nimi współpracę, pozwalającą na proponowanie
nowych inicjatyw i projektów kulturalnych
Kryteria oceniania
Prezentacja projektu edukacyjnego, dla określonej grupy docelowej. Oceniana będzie: 1. stworzenie diagnozy (na podstawie przynajmniej pilotażowego, małego zdiagnozowania potrzeb grupy docelowej) 2. Świadomość swojej roli edukatora i pozycji jaką zajmuję w tym projekcie i jaki to ma dalszy wpływ na grupę (autorytarny lider, mentor, kooperator, inicjator) 3. Określenie w jaki sposób zaproponowany projekt wykorzystuje moje własne zasoby i wartości oraz w jaki sposób odnosi się do zasobów i wartości grupy docelowej 4. Możliwe dalsze losy projektu (jak je wesprę, jeśli to możliwe). Prezentacja projektu powinna trwać 15-20 min. należy go zrealizować indywidualnie.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura jest podana przy opisie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: