Zarządzanie instytucjami kultury 20-KUDL-ZIK
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
1. Instytucje kultury i zarządzanie jako przedmiot studiów: definicje, fundament teoretyczny, podstawy prawne
2. Kultura i organizacja – spektrum wyzwań dla kulturoznawcy i praktyka
3. Polityka kulturalna jako dziedzina aktywności instytucji kultury
4. Instytucje kultury ukierunkowana na publiczność – rozwój publiczności pomiędzy marketingiem a edukacją kulturową
5. Kultury organizacyjne organizacji kulturalnych – symbolizm organizacyjny w instytucji kultury
6. Przywództwo i zarządzanie zespołem w instytucji kultury
7. Ekonomika kultury i zarządzanie instytucjami kultury. Przedsiębiorczość i niegospodarność w instytucji kultury. Dane, badania i statystyka w instytucji kultury
8. Strategicznie czy spontanicznie? Wzorce i praktyka zarządzania strategicznego w instytucji kultury
9. Zarządzanie projektem kulturalnym na przykładzie festiwali artystycznych
10. Zarządzanie kryzysem i konfliktem w instytucji kultury
11. Zarządzanie współpracą międzynarodową w instytucji kultury
12. Instytucja kultury i media komunikacji społecznej
13. Instytucja kultury jako element ekosystemu – współpraca międzysektorowa w kulturze
14. Funkcjonowanie instytucji jako sprawcy zmiany w społeczności lokalnej
15. Kolokwium końcowe / podsumowanie projektów
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
- zna podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w zarządzaniu kulturą, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury
- ma podstawową wiedzę o współczesnym życiu kulturalnym oraz o tendencjach i zmianach w praktykach kulturowych
- zna specyfikę oraz zasady pracy w instytucjach i organizacjach kulturalnych oraz podstawowe aspekty współczesnej polityki kulturalnej w skali lokalnej, a także zasady animacji kulturowej różnych grup i społeczności lokalnych
- ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania biznesu, zarządzania podmiotami gospodarczymi, instytucjami kultury i innymi organizacjami oraz rozumie rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kulturowego otoczenia biznesu
- gromadzi, analizuje i interpretuje informacje niezbędne do pracy w zespołach profesjonalnych w instytucjach i organizacjach kulturalnych oraz w realizacji projektów kulturalnych, w tym animacyjnych i kuratorskich
- współtworzy relacje i współpracuje z różnymi grupami, wnosząc do ich działań indywidualny i twórczy wkład
- ocenia własne kompetencje oraz wiedzę, dostrzega i rozumie konieczność własnego rozwoju i kształcenia (np. potrzebę uczenia się przez całe życie)
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- prezentacja multimedialna
- raport
Praktyki zawodowe
nie dotyczy, studenci mają styczność ze studiami przypadków i pracują w oparciu o relację z organizacjami kulturalnymi.
Literatura
‒ Beech, N., Gilmore, Ch. (Eds.) Organising Music. Theory, Practice, Performance. Cambridge University Press. Cambridge 2015.
‒ Bolland, R., Collopy, F. Managing as Designig, Stanford University Press, Stanford 2004.
‒ Byrnes W., Brkic A., The Routledge Companion to Arts Management, Routledge, London 2019
‒ Dragicevic-Sesic, M., Stojkovic, B., Kultura: zarządzanie, animacja, marketing. Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2010.
‒ Engage Audiences, Study on Audience Development - How to place audiences at the centre of cultural organisations, European Commission, 2017: http://engageaudiences.eu/materials
‒ Ilczuk, D., Ekonomika kultury. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
‒ Kieliszewski P., Poprawski M., Instytucje publiczne i dyplomacja kulturalna. Potencjały i wyzwania, [w:] ZARZĄDZANIE PUBLICZNE, nr 3 (9), Scholar, Kraków 2009, s. 19–32
‒ Klaic, D. Mobilność wyobraźni. Międzynarodowa Współpraca Kulturalna. Przewodnik. Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2013
‒ Magala, S. Kompetencje Międzykulturowe, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
‒ Martin, J., Organizational Culture. Mapping the Terrain, SAGE, Thousand Oaks 2002.
‒ Poprawski, M., Promocja, marketing i frekwencja - aspekty zarządzania muzeami w Polsce, w: Statystyka muzeów. Muzea w 2017 roku, red. K. Figaj, K. Andrzejkowicz, K. Żmijewska, NIMOZ, Warszawa 2018, s. 42-75.
‒ Poprawski, M., Rozwój publiczności - seniorzy w instytucji kultury / w: Odbiorcy instytucji kultury: rodziny, seniorki i seniorzy w instytucji kultury, red. M. Herkt, A. Mieszała, CTK TRAKT, Poznań 2018, s. 77-96.
‒ Poprawski, M. Mękarski, M., Firych P., Brzezińska A. W., i inni, Nowe lokowanie instytucji publicznych w miejskich ekosystemach kultury w Polsce, ROK UAM, Związek Miast Polskich, Poznań 2016.
‒ Poprawski, M. Landsberg P., Firych P., Mękarski M. i inni, Oddziaływanie festiwali na polskie miasta. Studium kompetencji kadr sektora kultury oraz synergii międzysektorowej, ROK UAM, Związek Miast Polskich, Poznań 2015.
‒ Sójka, J., Kieliszewski, P., Landsberg P., Poprawski M., Instytucje kultury w czasach kryzysu. Studia Kulturoznawcze. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań 2009
‒ Śliwa M. (red.) Strategie dla kultury, kultura dla rozwoju. Zarządzanie strategiczne instytucją kultury, MIK, Kraków 2011.
‒ Wojciechowski J. S., Kultura i polityki, Wydawnictwo UJ, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: