Wiedza o literaturze 20-KUDL-WOL
1. refleksja na temat podstawowych zagadnień z teorii literatury;
2. spojrzenie na teorię literatury XX wieku jako na zbiór rozmaitych teorii, czasem podobnych, czasem istniejących w konflikcie;
3. zdobycie wiedzy o podstawowych sposobach analizy i interpretacji tekstu literackiego - teoretycznie oraz za pośrednictwem konkretnych przykładów-interpretacji;
4. istotna część zajęć poświęcona jest praktycznym zagadnieniom kreatywnego pisania i interpretacji
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- posługiwać się podstawową wiedzą na temat literaturoznawstwa jako dziedziny badań, jego działów oraz poszczególnych celów i metod badawczych;
- przywoływać najważniejsze pojęcia z zakresu literaturoznawstwa (głównie teorii i metodologii);
- objaśniać specyfikę wiedzy o literaturze jako jednej z dyscyplin humanistycznych, zintegrowanej z innymi w ramach interdyscyplinarnie rozumianego kulturoznawstwa;
- wyznaczyć cel pytania o to, co jest (może być) literaturą, jaka jest jej rola w kulturze i jakie są metody jej badania;
- czytać teksty z zakresu szczegółowej dyscypliny humanistycznej;
- stosować wybrane teorie, dyskursy i metody badawcze do interpretacji wybranych tekstów literackich;
- wskazać różnicę między profesjonalną a amatorską lekturą, między arcydziełem a kiczem literackim, między interpretacją a subiektywnym sądem;
- formułować wypowiedzi zarówno ustne (dyskusja, praca w grupach), jak i pisemne (krótkie formy krytycznoliterackie, sprawdzian zaliczeniowy) – ze szczególnym uwzględnieniem zasad poprawności językowej, estetyki i pragmatyki
Kryteria oceniania
sprawdzian zaliczeniowy z treści lektur oraz zagadnień omówionych podczas zajęć
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura. Teoria. Metodologia, red. D. Ulicka, Warszawa 2001,
Z. Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 2005,
A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie badań literackich. Podręcznik, Kraków 2006,
Teorie badań literackich. Antologia, red. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Kraków 2006,
Estetyki filozoficzne XX wieku, red. K. Wilkoszewska, Kraków 2000
J. Culler, Teoria literatury, przeł. M. Bassaj, Warszawa 1998;
Słownik literatury polskiej XX wieku, red. zbiorowa, Wrocław 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: