Wiedza o moralności
20-KUDL-WMO
1.Wiedza o moralności z perspektywy nauk o kulturze
2 . Zajęcia - w oparciu o film Krzysztofa Kieślowskiego
Dekalog VIII "Można nie wątpić nie używając słów" (plus lektura scenariusza)
3. Świat norm moralnych - ocena i wartościowanie
3. Normy moralne w obronie naszego biologicznego istnienia
4. Wybory moralne - film K. Kieślowskiego "Dekalog Dwa" (plus lektura scenariusza)
5. Normy moralne w obronie godności i niezależności człowieka
6 Podmiotowość moralna – historia i współczesność
7. Normy moralne służące potrzebie zaufania, strzegące sprawiedliwości
8. Normy moralne wobec konfliktów społecznych
9. Cnoty
10. Współczesne spory moralne
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat i krótkiej pracy pisemnej, pogłębiającej podejmowany temat
W cyklu 2023/SL:
1. Wiedza o moralności z perspektywy nauk o kulturze 2 . Zajęcia - w oparciu o film Krzysztofa Kieślowskiego Dekalog VIII "Można nie wątpić nie używając słów" (plus lektura scenariusza) 3. Świat norm moralnych - ocena i wartościowanie 3. Normy moralne w obronie naszego biologicznego istnienia 4. Wybory moralne - film K. Kieślowskiego "Dekalog Dwa" (plus lektura scenariusza) 5. Normy moralne w obronie godności i niezależności człowieka 6 Podmiotowość moralna – historia i współczesność 7. Normy moralne służące potrzebie zaufania, strzegące sprawiedliwości 8. Normy moralne wobec konfliktów społecznych 9. Cnoty 10. Współczesne spory moralne Przygotowanie prezentacji na wybrany temat i krótkiej pracy pisemnej, pogłębiającej podejmowany temat
|
W cyklu 2024/SL:
1. Wiedza o moralności z perspektywy nauk o kulturze 2 . Zajęcia - w oparciu o film Krzysztofa Kieślowskiego Dekalog VIII "Można nie wątpić nie używając słów" (plus lektura scenariusza) 3. Świat norm moralnych - ocena i wartościowanie 3. Normy moralne w obronie naszego biologicznego istnienia 4. Wybory moralne - film K. Kieślowskiego "Dekalog Dwa" (plus lektura scenariusza) 5. Normy moralne w obronie godności i niezależności człowieka 6 Podmiotowość moralna – historia i współczesność 7. Normy moralne służące potrzebie zaufania, strzegące sprawiedliwości 8. Normy moralne wobec konfliktów społecznych 9. Cnoty 10. Współczesne spory moralne Przygotowanie prezentacji na wybrany temat i krótkiej pracy pisemnej, pogłębiającej podejmowany temat
|
W cyklu 2025/SL:
1. Wiedza o moralności z perspektywy nauk o kulturze 2 . Zajęcia - w oparciu o film Krzysztofa Kieślowskiego Dekalog VIII "Można nie wątpić nie używając słów" (plus lektura scenariusza) 3. Świat norm moralnych - ocena i wartościowanie 3. Normy moralne w obronie naszego biologicznego istnienia 4. Wybory moralne - film K. Kieślowskiego "Dekalog Dwa" (plus lektura scenariusza) 5. Normy moralne w obronie godności i niezależności człowieka 6 Podmiotowość moralna – historia i współczesność 7. Normy moralne służące potrzebie zaufania, strzegące sprawiedliwości 8. Normy moralne wobec konfliktów społecznych 9. Cnoty 10. Współczesne spory moralne Przygotowanie prezentacji na wybrany temat i krótkiej pracy pisemnej, pogłębiającej podejmowany temat
|
Cele kształcenia
Przekazanie wiedzy na temat kształtowania się pojęcia moralności , źródeł wiedzy o moralności i współczesnych dyskursach (dylematy moralne XXI wieku)
rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie
wdrożenie do przygotowania i przeprowadzenia debaty
Student poznaje specyfikę partycypacji kulturowej we współczesnych i historycznych formach obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji, wielokulturowości oraz zna specyficzny dla badań tych sfer aparat teoretyczno-metodologiczny
Student uczy się posługiwać się koncepcjami życia społeczno-kulturowego obejmującymi problematykę uczestnictwa w kulturze, obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji oraz wielokulturowości
Student uczy się prawidłowej identyfikacji i oceny zjawisk społeczno-kulturowych, w których uczestniczy, poprzez uświadomienie sobie specyfiki i wagi kulturowych regulacji różnych sfer życia codziennego i form obyczajowości
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Materiały udostępniane przez nauczyciela akademickiego
Kierunek studiów
Kulturoznawstwo
Kod ECTS
20-KUDL-WMO
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
praca z tekstem
praca z wybranymi materiałami filmowymi
przygotowanie prezentacji na wybrany temat
przygotowanie pracy pisemnej komentującej i pogłębiającej prezentację
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
w roku akademickim 2020/21 przedmiot prowadzony zdalnie
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Studentka/ Student powin/na/ien poświęcić tygodniowo minimum 1 godzinę na przygotowanie do zajęć (lektura tekstów, kontakt w grupie roboczej, przygotowanie do poszczególnych modułów w zależności od potrzeb bieżących)
Poziom przedmiotu
I stopień
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
III rok
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
rzekazanie wiedzy na temat kształtowania się pojęcia moralności , źródeł wiedzy o moralności i współczesnych dyskursach (dylematy moralne XXI wieku)
rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie/ indywidualnie w warunkach zdalnych
Student poznaje specyfikę partycypacji kulturowej we współczesnych i historycznych formach obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji, wielokulturowości oraz zna specyficzny dla badań tych sfer aparat teoretyczno-metodologiczny Student uczy się posługiwać się koncepcjami życia społeczno-kulturowego obejmującymi problematykę uczestnictwa w kulturze, obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji oraz wielokulturowości Student uczy się prawidłowej identyfikacji i oceny zjawisk społeczno-kulturowych, w których uczestniczy, poprzez uświadomienie sobie specyfiki i wagi kulturowych regulacji różnych sfer życia codziennego i form obyczajowości
Efekty kształcenia
Student zna specyfikę partycypacji kulturowej we współczesnych i historycznych formach obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji, wielokulturowości oraz zna specyficzny dla badań tych sfer aparat teoretyczno-metodologiczny
Student potrafi posługiwać się koncepcjami życia społeczno-kulturowego obejmującymi problematykę uczestnictwa w kulturze, obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji oraz wielokulturowości
Student zna prawidłowej identyfikacji i oceny zjawisk społeczno-kulturowych, w których uczestniczy, poprzez uświadomienie sobie specyfiki i wagi kulturowych regulacji różnych sfer życia codziennego i form obyczajowości
Student potrafi rozpoznać podstawowe wartości moralne obecne w społeczeństwie i odnieść się do nich także w debacie publicznej.
Kryteria oceniania
Systematyczna obecność na zajęciach
Przygotowanie prezentacji na wybrany temat
Przedstawienie pracy pisemnej pogłębiającej zagadnienie.
Praktyki zawodowe
Literatura
Podstawowa:
Coles, R. Inteligencja moralna dzieci, Poznań 2004.
Kieślowski, K, Piesiewicz K , Dekalog. Scenariusze, Warszawa 1996
MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od
czasów Homera do XX w. Warszawa: PWN, 1999
Ossowska M. Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 2000.
Winich P., Etyka a działanie. Warszawa, 1990
W cyklu 2023/SL:
Podstawowa: Coles, R. Inteligencja moralna dzieci, Poznań 2004. Kieślowski, K, Piesiewicz K , Dekalog. Scenariusze, Warszawa 1996 MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX w. Warszawa: PWN, 1999 Ossowska M. Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 2000. Winich P., Etyka a działanie. Warszawa, 1990
|
W cyklu 2024/SL:
Podstawowa: Coles, R. Inteligencja moralna dzieci, Poznań 2004. Kieślowski, K, Piesiewicz K , Dekalog. Scenariusze, Warszawa 1996 MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX w. Warszawa: PWN, 1999 Ossowska M. Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 2000. Winich P., Etyka a działanie. Warszawa, 1990
|
W cyklu 2025/SL:
Podstawowa: Coles, R. Inteligencja moralna dzieci, Poznań 2004. Kieślowski, K, Piesiewicz K , Dekalog. Scenariusze, Warszawa 1996 MacIntyre A., Krótka historia etyki. Historia filozofii moralności od czasów Homera do XX w. Warszawa: PWN, 1999 Ossowska M. Normy moralne. Próba systematyzacji, Warszawa 2000. Winich P., Etyka a działanie. Warszawa, 1990
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: