Wiedza o kulturach tradycyjnych 20-KUDL-WKT
Celem zajęć jest rozpoznanie i przybliżenie problemu kultur tradycyjnych o próba udzielenia odpowiedzi na pytanie o ich aktualność.
1. Zajęcia wstępne
2. Tradycja – definicja
- J. Szacki, Tradycja, rozdz. II „Trzy pojęcia tradycji”
3. Tradycja wynaleziona
- E. Hobsbawm, T. Ranger, Tradycja wynaleziona, rozdz. II „Góralska tradycja Szkocji”
4. Reprezentacje tradycji, R. Pater, Edukacja muzealna – wychowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze, w: Parezja. Studia i eseje.
5. Kultura materialna
- M. Harris, Krowy, świnie, wojny i czarownice, rozdz. „Matka krowa”
- F. Braudel, Gramatyka cywilizacji, rozdz. II, „Pojęcie cywilizacji a nauki humanistyczne”
6. Sztuka ludowa
- E. Fryś i in., Sztuka ludowa w Polsce
- P. Korduba, Ludowość na sprzedaż, rozdz. 4, „Cepelia”
7. Czy tylko Cepelia?
- O. Drenda, Wyroby, rozdz. „Sztuka domowa”
- S. Sontag, Przeciw interpretacji i inne eseje, rozdz. „Zapiski o kampie”
8. Ładne i nie
- A. Moles, Kicz czyli sztuka szczęścia, rozdział 1 i 2
-W. J. Burszta, A. Sekuła, Kiczosfery współczesności, rozdział K. Piątkowski, "Kicz jako problem antropologiczny"
9. Wieś polska
- L. Stomma, Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku, rozdz. „Tablice Mendelejewa”
10. Rytuał przejścia
- A. van Gennep, Obrzędy przejścia, rozdz. 1, „Klasyfikacja obrzędów”
11. Folklor i folklorystyka
V. Wasilewska, Współczesna wiedza o folklorze, r.1, LSW, Warszawa 1986.
12. Recepcja kultury ludowej
- P. Kowalski, Popkultura i humaniści, rozdz. „O kulturze ludowej i tym, co się z nią robi”
13. Niepewność tradycji
Claude Levi-Strauss, Wszyscy jesteśmy kanibalami, rozd. „Problemy społeczne: obrzezanie kobiet i techniki wspomaganego rozrodu”
14. Tradycja (nie)tradycja
- W. J. Burszta, Od mowy magicznej do szumów popkultury (wybrany rozdział)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Podstawową terminologię oraz koncepcje tradycji, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze tradycyjnej, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury.
Dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury tradycyjnej, przypisując je do właściwej tradycji.
Wykazanie się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia: - aktywny udział w zajęciach i znajomość zadawanych lektur, - esej 6 stron, - zaliczenie - kolokwium ustne.
Literatura
Anderson B., Wspólnoty wyobrażone, Kraków 1997.
Barber B., Dżihad kontra McŚwiat, Warszawa 2007.
Benedict R. Chryzantema i miecz, Warszawa 1999.
Dohnal W., Antropologiczne koncepcje plemienia, Poznań 2001.
Eliade M., W poszukiwaniu historii i znaczenia religii, Warszawa 1997.
Horton R., Tradycyjna myśl afrykańska a nauka zachodnia, w: E. Mokrzycki, Racjonalność a styl myślenia, Warszawa 1992.
Huntington S., Zderzenie cywilizacji, Warszawa 2006.
Kuper A., Między charyzmą a rutyną. Antropologia brytyjska 1922-1982, Łódź 1987.
Sahlins M. Jak myślą "tubylcy", Kraków 2007.
Said E. Orientalizm, Warszawa 1991.
Willis P., Wyobraźnia etnograficzna, Kraków 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: