Teoria uczestnictwa w kulturze 20-KUDL-TUK
Orientacja w różnych koncepcjach uczestnictwa kulturowego i ich zależności od przyjmowanego explicite bądź implicite pojęcia kultury
Umiejętność analizy i typologii różnych koncepcji uczestnictwa w kulturze jednostek lub grup czy zespołów pod kątem zagadnienia głównego
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02 Zna i rozumie podstawową terminologię oraz koncepcje kultury i uczestnictwa w kulturze oraz człowieka jako uczestnika i twórcy kultury
K_W11 Zna i rozumie specyfikę partycypacji kulturowej w różnych dziedzinach kultury
K_U11 Potrafi posługiwać się koncepcjami życia społeczno-kulturowego obejmującymi problematykę uczestnictwa w kulturze
K_K03 Jest gotów do wyjaśniania nowych form uczestnictwa w kulturze
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Ocena bardzo dobra (5,0)
Student opanował wiedzę, niemal wyczerpująca treści kształcenia, swobodnie posługuje się właściwymi pojęciami i teoretycznymi koncepcjami uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej. Potrafi określić specyfikę partycypacji w różnych sferach i dziedzinach kultury i jej uwarunkowania. Orientuje się w stopniu wysoce zadowalającym w teoretyczno-metodologicznych zagadnieniach empirycznych badań recepcji kultury artystycznej. Posiadana wiedza daje mu wystarczającą podstawę do rozpoznawania nowych zjawisk w sferze uczestnictwa w kulturze współczesnej.
Dobry plus (4,5)
Student posiada bardzo szeroki zakres wiedzy obejmujący merytorycznie treści kształcenia
z pewnymi niedostatkami w stosunku do programowych treści kształcenia, ale nie utrudniającymi mu trafnego posługiwania się właściwymi pojęciami i teoretycznymi koncepcjami uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej. Potrafi określić specyfikę partycypacji w różnych sferach i dziedzinach kultury i jej uwarunkowania. Orientuje się w stopniu wysoce zadowalającym w teoretyczno-metodologicznych zagadnieniach empirycznych badań recepcji kultury artystycznej. Posiadana wiedza daje mu wystarczającą podstawę do rozpoznawania nowych zjawisk w sferze uczestnictwa w kulturze współczesnej.
Dobry (4,0)
Student posiada szeroki zasób wiedzy, z niewielkimi lukami w porównaniu z zakresem treści kształcenia, zadowalające umiejętności w posługiwaniu się odpowiednimi pojęciami i teoretycznymi koncepcjami uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura
a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej. Zna specyfikę partycypacji
w różnych sferach i dziedzinach kultury i jej uwarunkowania. Orientuje się w stopniu zadowalającym w teoretyczno-metodologicznych zagadnieniach empirycznych badań recepcji kultury artystycznej. Posiadana wiedza pozwala mu na zidentyfikowanie wielu nowych zjawisk w sferze uczestnictwa
w kulturze.
Dostateczny plus (3,5)
Student wykazał się zadowalającą wiedzą z widocznymi jednak lukami w porównaniu z zakresem treści kształcenia i znajomością i rozumieniem niezbędnych pojęć i teoretycznych koncepcji uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej. Potrafi wskazać istotne odmienności partycypacji
w różnych sferach i dziedzinach kultury i jej uwarunkowania oraz omówić podstawowe teoretyczno-metodologiczne założenia empirycznych badań recepcji kultury artystycznej. Posiadana wiedza pozwala mu na zorientowanie się w wielu nowych zjawiskach w sferze uczestnictwa w kulturze
Dostateczny (3,0)
Zakres i poziom wiedzy uzyskany przez studenta pozwala mu na wskazanie problemów i zagadnień przedstawianych w ramach treści kształcenia i ich mniej lub bardziej ogólną charakterystykę. W omówieniu teoretycznych koncepcji uczestnictwa w kulturze występującymi często jako ujęcia relacji: kultura a osobowość, osobowości kulturowej lub osobowości społecznej zauważalne są pewne błędy merytoryczne, ale nie zniekształcające istoty ujęć. Podobnie w charakterystyce partycypacji w różnych sferach i dziedzinach kultury. Uzyskana wiedza daje mu jednak możliwości rozpoznawania nowych zjawisk w sferze uczestnictwa w kulturze
Niedostateczny (3,0)
Student ma zasadnicze braki w wiedzy wymaganej przez program przedmiotu, uniemożliwiające mu osiągnięcie założonych dla nauczanego przedmiotu efektów kształcenia.
Praktyki zawodowe
Nie przewiduje się praktyk zawodowych w tym zakresie
Literatura
Wybrane prace z psychologii, socjologii, antropologii społeczno-kulturowej zawierające określone koncepcje bądź to kultury samej, bądź uczestnictwa w kulturze, pomijające jednak problem wzajemnego związku tych kategorii. Także takie, w których rozważaniom nad kulturą towarzyszy uwzględnienie także procesów/przejawów partycypacji kulturowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: