Teorie kultury 20-KUDL-TEK
Teoria kultury a kultura - zagadnienia podstawowe.
Przedstawienie i analiza wybranych, klasycznych teorii kultury.
Problematyzowanie pojęcia kultury, w tym odnoszenie teorii do praktyki.
Krytyka teorii kultury.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Student zna:
(1) podstawowe, historyczne i współczesne, koncepcje kultury oraz podstawową terminologię z zakresu nauk o kulturze,
(2) miejsce i znaczenie nauk o kulturze w systemie nauk oraz rozumie różnice i powiązania między innymi dyscyplinami nauk humanistycznych a naukami o kulturze.
Student potrafi:
(1) posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk o kulturze w typowych sytuacjach profesjonalnych.
Student jest gotów do:
(1) przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód.
Kryteria oceniania
Referat i pisemne kolokwium
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
E. Tylor, Cywilizacja pierwotna, w: Świat człowieka - świat kultury, E. Nowicka, M. Głowacka =-Grajper (red.), Warszawa 2009, s. 82-96.
R. Linton, Pojęcie kultury, w: tenże, Kulturowe podstawy osobowości, Warszawa 2000, s. 42-72.
S. Tyler, Wprowadzenie do metod antropologii kognitywnej, w: Amerykańska antropologia kognitywna, M. Buchowski (red.), Warszawa 1993, s. 25-51;
C. Geertz, Wpływ pojęcia kultury na pojęcie człowieka, w: C. Geertz, Interpretacja kultur, przeł. M.M. Piechaczek, Kraków 2005;
J. Kmita, Kultura symboliczna a kultura techniczno-użytkowa, w: tenże, Późny wnuk filozofii. Wprowadzenie do kulturoznawstwa, Poznań 2007, s. 47-63;
J. Łotman, B. Uspienski, O semiotycznym mechanizmie kultury, przeł. J. Faryno, w: Semiotyka kultury, wybór i opracowanie E. Janusz, M. R. Mayerowa, Warszawa 1977, s. 147-170.;
U. Hannerz, Skreolizowany świat, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje, M. Kempny E. Nowicka (red.), Warszawa 2004, s. 284-298.;
P. Bourdieu, Męska dominacja, Warszawa 2004, s. 15-63.;
M. Foucault, Czym jest Oświecenie?, w: M. Foucault, Filozofia, historia, polityka, Warszawa 2000, s. 276-293.;
R. Rorty, Nauka jako solidarność, w: R. Rorty, Obiektywność, relatywizm i prawda, Warszawa 1999, s. 55-69.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: