Podstawy semiotyki 20-KUDL-PSE
1. Co to jest semiotyka?
2. Co to jest znak? Modele znaku.
3. Znaki i rzeczy.
4. Analiza struktur.
5. Struktura a system.
6. Kwestionując dosłowność: tropy.
7. Co to jest komunikat?
8. Kody i ich rodzaje.
9. Język jako przemoc.
10. Pragmatyzm myślenia
11. Czym jest mit według semiotyki?
12. Mity w kulturze.
13. Semiotyka kultury.
14. Podsumowanie. Przyszłość i przeszłość semiotyki.
W cyklu 2021/SZ:
1. Co to jest semiotyka? |
W cyklu 2022/SZ:
1. Co to jest semiotyka? |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Studenk zna:
K_W01 podstawowe, historyczne i współczesne, koncepcje kultury oraz podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa
K_W05 podstawy metodologii badań kulturoznawczych
Student potrafi:
K_U01 posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U02 dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji
K_U03 formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych
Student jest gotów do:
K_K04 przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód
Kryteria oceniania
-Test pisemny sprawdzający znajomość i zrozumienie omawianych w czasie zajęć zagadnień.
- Ewaluacja ciągła: przygotowanie do zajęć w ciągu semestru (lektura zadanego tekstu) i aktywny udział w nich.
- Nie przekraczanie limitu dopuszczalnych dwóch nieobecności na zajęciach,
Literatura
Roland Barthes, Mitologie, przeł.A. Dziadek, Aletheia, Warszawa 2002 (fragmenty).
Roland Barthes, Wykład [fragmenty wykładu inauguracyjnego w Collège de France 7 stycznia 1977 r.], przeł. T. Komendant, „Teksty” 1979, nr 5.
Roland Barthes, System mody, przeł. M. Falski, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005 (fragment).
Hanna Buczyńska-Garewicz, Peirce, Warszawa 1965 (Ch. S. Peirce, Ch. S. Peirce, Jak uczynić nasze myśli jasnymi?, s. 128-151)
Daniel Chandler, Wprowadzenie do semiotyki, przeł. K. Hallett, Oficyna Wydawnicza Volumen, Warszawa 2011.
Umberto Eco, Nieobecna struktura, przeł. A. Weinsberg, P. Bravo, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996 (tutaj: „Komunikat jako źródło”, s. 75 - 98).
Jurij Łotman, Boris Uspienski, O semiotycznym mechanizmie kultury, w: Semiotyka kultury, wybór i opracowanie E. Janus, M. R. Mayenowa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1975, s. 147 - 169.
Jerzy Pelc, Wstęp do semiotyki, Wiedza Powszechna, Warszawa 1980 („Znak” s. 32-55)
Seweryna Wysłouch, Literatura i semiotyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 (wybrane rozdziały).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: