Metody badań społecznych 20-KUDL-MBS
Laboratoria:
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z podstawami warsztatu badacza społecznego poprzez lekturę i analizę tekstów, udział w dyskusji oraz praktyce badawczej (zadane ćwiczenia podczas zajęć) oraz prezentację wyników analizy badawczej. Prezentacja ma charakter ustny i pisemny i dotyczy wyników zastosowanej metody i techniki badawczej oraz doświadczeń z projektów badawczych.
Wykłady:
Celem wykładów jest wyrobienie orientacji w zakresie rozwoju nauki i sposobów poznawania i badania rzeczywistości oraz zdobycie podstaw wiedzy na temat miejsca badań społecznych i znaczenia ich wyników w życiu społecznym oraz na temat genezy i ewolucji badań społecznych. Przy okazji student ma wyrobić w sobie orientację co do podstawowych paradygmatów badawczych oraz rozwinięcie umiejętności krytycznego odbioru i interpretacji wyników badań społecznych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
1. KUDL-MBS zna i rozumie miejsce i znaczenie kulturoznawstwa w systemie nauk oraz rozumie różnice i powiązania między innymi dyscyplinami nauk humanistycznych a kulturoznawstwem
2. KUDL-MBS zna i rozumie podstawy metodologii badań kulturoznawczych
3. KUDL-MBS potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych
4. KUDL-MBS potrafi formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych
5. KUDL-MBS potrafi gromadzić, analizować i interpretować informacje niezbędne do pracy w zespołach profesjonalnych w instytucjach i organizacjach kulturalnych oraz w realizacji projektów kulturalnych, w tym animacyjnych i kuratorskich
6. KUDL-MBS jest gotów do przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód
Kryteria oceniania
Laboratoria:
Projekt
Raport
Inne (jakie?) – Aktywność na ćwiczeniach
Wykłady:
Egzamin pisemny
Inne (jakie?) – Aktywność na wykładzie
Literatura
• E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
• Metody badań socjologicznych. (Wybór tekstów pod red. S. Nowaka), Warszawa 1965.
• S. Nowak, Metodologia badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
• J.W. Creswell, Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, WUJ Kraków 2013.
• S. Kvale, Projektowanie wywiadów, WN PWN Warszawa 2012.
• R. Barbour, Badania fokusowe, WN PWN Warszawa 2011.
-P.Siuda (red.), Metody badań online, WN Katedra 2016.
W cyklu 2021/SZ:
• S. Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Metody i techniki. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003. |
W cyklu 2022/SZ:
• S. Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Metody i techniki. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: