System mody 20-KUDL-M-SMO
Przyjrzymy się temu, jak moda - bardzo wyraźnie już w wieku XVIII - stała się przedmiotem pogłębionych filozoficznych rozważań. Przybliżymy narracje, które wyjaśniały jej pochodzenie, sens i znaczenie. Rozważymy czy - patrząc na to kim jesteśmy jako ludzie - rzeczywiście uznać można, że wynalezienie igły było co najmniej tak samo ważne jak wynalazek koła. Włączymy do tych enuncjacji także tematykę ciała - to ono przecież dynamizuje artefakty kultury materialnej, czyli ubranie, a dopiero tak powstała między nimi labilna relacja stanowi istotę mody. Odpowiemy na pytanie w jaki sposób na przestrzeni wieków i epok zmieniało się kulturowe znaczenie i funkcje mody i jak przedstawia się jej obecny, współczesny status.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Potrafi umieścić modę w szerokim kontekście kulturowym
Posługuje się terminologią charakterystyczną dla kulturowych badań nad modą
Sprawnie porusza się w interpretacji zjawiska mody w odmiennych perspektywach i ujęciach (historyczne, filozoficzne, estetyczne, feministyczne)
Rozumie co i w jaki sposób wyraża moda
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do lepszego zrozumienia współczesnej kultury
Kryteria oceniania
przedmiot kończy zaliczenie pisemne na ocenę
bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
Literatura
1. B. Vinken, „Angezogen. Das Geheimnis der Mode“, Klett-Cotta, 2013.
2. R. Barthes, „Mitologie“, Aletheia 2008.
3. B. Preisendӧrfer, „Als Deutschland noch nicht Deutschland war. Reize in die Goethezeit“, Berlin 2015.
4. T. Wysłobłocki, „Obywateli. Kobiety w przestrzeni publicznej we Francji przełomu wieków XVIII i XIX”, Universitas, 2104.
5. B. Meyer-Stabley, „Kobiety które wstrząsnęły modą”, Rebis 2014.
6. G. Lehnert, „Theorie, Geschichte und Ästhetik einer kulturellen Praxis“, transcript
7. Ch. Garve, „Über die Moden“, Insel 1987.
8. G. Lehnert (Hg.), „Mode, Weiblichkeit und Modernität“, 1998.
9. A. Hollander, „Sex and Suits. The Evolution of Modern Dress”, 1994.
10. Georg Simmel, “Philosophische Kultur. Über das Abenteuer, die Geschlechter und die Kriese der Moderne”, 1986.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: