Grupy mniejszościowe w kulturze 20-KUDL-M-GMK
. Wstępne rozpoznanie- o kim jest ten wykład?
2-3. Mechanizmy przemocy wobec mniejszości i grup mniejszościowych
A) Historia (kolonializm, dyskursy polityczne, II wojna światowa)
B) Mechanizmy budowania tożsamości, mechanizm kozła ofiarnego, inne mechanizmy grupowe, self-hating
C) Reakcje na akty przemocy- zjawiska społeczne wokół mniejszości
4. Filozoficzne aspekty rozumienia zjawiska obcości kulturowej
5. Język a kwestia różnorodności
6. Religia a problem mniejszości
7 -8Widoczność mniejszości (w świetle antropologii wizualności) oraz obecność mniejszości w sztuce i kulturze, formy empowermentu
9. Miasto jako oaza lub miejsce wykluczenia mniejszości
10. Ciało jako obszar wykluczenia/włączenia
11. Prawa mniejszości (i ich łamanie)
12. Sytuacja grup mniejszościowych w Polsce
13.Problematyka edukacji grup mniejszościowych i o grupach mniejszościowych
14-15. Podsumowanie najważniejszych wątków, dyskusja o nowych możliwościach wzajemnej współpracy wokół tematów mniejszościowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EK1. Student zna mechanizmy związane z wykluczaniem mniejszości i potrafi je rozpoznawać w tekstach kultury. Efekt ten powiązany jest z następującymi efektami dla kierunku:
K_W06 Student zna tendencje i zmiany w praktykach kulturowych
K_UO3 Student potrafi formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych
K_W03 Student zna miejsce i znaczenie kulturoznawstwa w systemie nauk oraz rozumie różnice i powiązania między innymi dyscyplinami nauk humanistycznych a kulturoznawstwem
K_W04 Student zna podstawowe terminy z zakresu historii kultury.
K_UO9 Student potrafi rozwiązywać zadania i problemy pojawiające się w obrębie badań nad współczesnymi praktykami kulturowymi zapośredniczonymi medialnie
EK 2 Student zna podstawowe fakty dotyczące historii kultury, powiązane z tworzeniem się i wykluczaniem grup mniejszościowych, efekt ten odnosi się do następujących EK kierunku:
K_W06 Student zna tendencje i zmiany w praktykach kulturowych
K_W04 Student zna podstawowe fakty, terminy i metodologię z zakresu historii kultury
EK 3 Student analizuje współczesne konteksty kulturowe i proponuje zakorzenione w reflieksji kulturoznawczej rozwiązania problemów związanych z wyzwaniami wielokulturowości i współistnienia różnorodnych mniejszości kulturowych. Efekt ten odwołuje się do nastepującego efektu dla kierunku:
K_K02 Student jest gotów do wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych
Kryteria oceniania
Ocena stanowi średnią artmetyczną ocen z prezentacji oraz z egzaminu. Prezentacja, w której student zaprezentuje wybrany przez siebie aspekt jednego z tematów poruszanych na zajęciach (oceniany będzie dobór źródeł, umiejętność doboru właściwego języka, a także neutralnego, naukowego omówienia tematu uwzględniający jego złożoność i wieloaspektowość, a także różne podejścia do tematu; forma prezentacji (im bardziej włączająca uczestników a nie jedynie podawcza tym lepiej).
Egzamin oceniany w skali od 2 (najniższa ocena) do 5. Trzeba mieć 50procent punktów by go zaliczyć.
50-60% 3
61%-70% 3+
71%-80% 4
81%-90% 4+
91% i więcej 5
Praktyki zawodowe
--
Literatura
Metropolie mniejszości. Mniejszości w metropoliach, red. B. Jałowiecki, A. Sekuła,
R. Girard, Kozioł ofiarny,
A. Rykała, Mniejszości religijne w Polsce,
J. J. Preece, Prawa mniejszości,
Greenberg, Jeff & Solomon, Sheldon & Pyszczynski, Tom. (1997). Terror Management Theory of Self-Esteem and Cultural Worldviews: Empirical Assessments and Conceptual Refinements. "Advances in Experimental Social Psychology" - 29. 61-139.
G. Spivak, Czy podporządkowani inni mogą przemówić, przeł. E. Majewska, "Krytyka Polityczna" 2011.
Cara C. MacInnis and Gordon Hodson, Extending the benefits of intergroup contact beyond attitudes: When does intergroup contact predict greater collective action support?, Journal of Theoretical Social Psychology, 3, 1, (11-22), (2018).
Stefano Passini, The indifference that makes a difference: Why unconcern for minorities disguises prejudicial attitudes, Journal of Moral Education, 10.1080/03057240.2018.1509064, 48, 2, (263-274), (2018).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: