Etyka w wielokulturowym świecie 20-KUDL-M-EWS
1.Pojęcie wolności
2.Wolność w ujęciu filozoficznym i kulturoznawczym
3.Moralne, filozoficzne, społeczne i gospodarcze aspekty idei wolności
4.Historia kształtowania się idei wolności od antyku po współczesność
5.Wolność negatywna i wolność pozytywna
6.Wolność a intelektualne tradycje Europy
7.Liberalizm „prawdziwy” i „fałszywy”
8.Przełom roku 1968
9.Wolność a tolerancja
10.Wolność a własność
11.Emancypacyjne tendencje kultury współczesnej
12.Granice wolności
13.Współczesne wyzwania i zagrożenia dla idei wolności
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Zna i rozumie podstawowe, historyczne i współczesne, koncepcje kultury oraz podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa
- Zna i rozumie podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury
- Potrafi dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji
- Jest gotów do wykorzystania wiedzy kulturoznawczej we wspieraniu rozwoju współczesnego człowieka oraz kultur lokalnych i współczesnych społeczeństw, ma także świadomość swej odpowiedzialności za zachowanie ich dziedzictwa kulturowego
Kryteria oceniania
- bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
Praktyki zawodowe
- nie dotyczy
Literatura
- Berlin I., Cztery eseje o wolności, 1994
- Friedman M. i R., Wolny wybór, 1994
- Hayek F.A., Droga do zniewolenia, 1996
- Hayek F.A., Konstytucja wolności, 2006
- Honderich T., Ile mamy wolności?, 2011
- Krasnodębski, Postmodernistyczne rozterki kultury,1996
- Manent P., Intelektualna historia liberalizmu, 1994
- Nozick, Anarchia, państwo, utopia, 1999
- Pipes R., Własność a wolność, 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: