Historia filmu 20-KUDL-HFI
Ukazanie wybranych, najważniejszych nurtów kina światowego w szerokim kulturowym kontekście, technologicznym, antropologicznym, społecznym, politycznym, ekonomicznym i estetycznym. Wykład stanowi niezbędne wprowadzenie do wszystkich przedmiotów filmoznawczych i medioznawczych prowadzonych na kierunku kulturoznawstwoi.
Prekino: zabawki optyczne i pionierzy technologii (Lumiere, Melies, Edison).
Narodziny montażu filmowego (szkoła z Brighton, D.W. Griffith, wczesne kino radzieckie).
Narodziny i rozwój amerykańskiego systemu studyjnego (mit Hollywood, styl zerowy, system gwiazd, systemy cenzorskie, kulturowe konsekwencje klasyfikacji A i B movies).
Pierwsze awangardy filmowe: impresjonizm, surrealizm, abstrakcjonizm, futuryzm.
Przełom dźwiękowy w kinie.
Osiągnięcia kina niemieckiego lat 20.: ekspresjonizm, Kammerspiel, realizm społeczny, Kulturfilm, filmy fantastyczne, melodramat egzotyczny.
Radzieckie, niemieckie i włoskie kino wobec totalitaryzmów.
Poetyka amerykańskiego filmu noir.
Innowacje neorealizmu włoskiego.
Eksperymenty Nowej Fali francuskiej.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
Wykorzystywać chronologicznie i kauzalnie uporządkowaną wiedzę na temat przemian kinematografii XX wieku.
Omówić wpływ przemian technologicznych na kinematografię.
Omówić stylistykę dzieła kinematograficznego w jej aspekcie historycznofilmowym.
Zanalizować uwarunkowania kulturowo-społeczne, polityczne i ekonomiczne determinujące powstanie przekazu kinematograficznego.
Rozpoznać afiliację (-e) dzieła filmowego (-ych) wobec tradycji kinematograficznej (-ych).
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie kolokwium pisemnego.
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska (red.), Kino nieme. Historia kina, tom I, Universitas, Kraków 2010
T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska (red.), Kino klasyczne. Historia kina, tom II, Universitas, Kraków 2011
A. Kołodyński, K.J. Zarębski (red.), Historia kina. Wybrane lata, KINO, Warszawa 1998
T. Lubelski, Nowa fala, O pewnej przygodzie kina francuskiego, Universitas, Kraków 2000
K. Sobotka (red.), Mistrzowie kina europejskiego, STO Films, Łódź1996
J. Toeplitz, Historia filmu powszechnego, tom I-VI, kilka wydań
J. Toeplitz, Historia sztuki filmowej, tom: I-IV, WAiF, Warszawa 1955, 1956, 1959, 1969, 1970, 1990
J. Płażewski, Historia filmu 1895-2005, Książka i Wiedza, Warszawa 2005
www.filmsite.org
S. Janicki, W starym polskim kinie, KAW, Warszawa 1985
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: