Filozofia mediów 20-KUDL-FIM
Media techniczne zmieniają kulturę i sposób bycia człowieka w kulturze. Wykład ten pokazuje w jaki sposób dokonują się te zmiany oraz za pomocą jakich narzędzi można je badać a także w jaki sposób można tworzyć własne narzędzia służące rozumieniu technicznie uwarunkowanej kultury odpowiadające zachodzącym w niej tendencjom. Media techniczne nie tyle dezaktualizują dotychczasowe formy kultury, co dokonują ich przemieszczenia, co jest połączone z modyfikacją sposobu pracy podstawowych sposobów funkcjonowania człowieka w kulturze. Zatem media techniczne nie dotyczą jedynie zmiany kultury materialnej, ale przede wszystkim wyobraźni, pamięci, percepcji a także rozumu. Tym samym koniecznym jest uwzględnienie tych zmian przy projektowaniu humanistycznych i w szczególności kulturoznawczych sposobów odbioru kultury. Już te zmiany powodują, że filozofia mediów staje się nie tylko przedmiotem badań pracowników naukowych, ale także fenomenem doświadczanym przez ludzi korzystających z mediów technicznych jako poddawanych ich oddziaływaniu, który również z racji zmiany sposób odbierania kultury czyni z nich podmioty zmian zachodzących również na poziomie ich subiektywności, a więc owa filozofia mediów oznacza także zmianę, którą użytkownicy mediów technicznych mogą rozpoznawać odnosząc ją do własnego doświadczenia.
1. Filozofia mediów. Znaczenie refleksji filozoficznej dla kulturoznawczego rozumienia i badania mediów.
2. Historia filozoficznego myślenia o mediach kultury.
3. Modele i metafory kultury zapośredniczonej technicznie: od jaskini platońskiej do banopticonu.
4. Istota medium i zapośredniczenia technicznego.
5. Przejście od mediów symbolicznych do mediów technicznych.
6. Codzienne życie kształtowane przez media techniczne. Wzrastająca rola urządzeń.
7. Mediatyzacja kultury – konsekwencje zapośredniczenia kultury przez media techniczne dla egzystencji człowieka.
8. Sytuacja człowieka wewnątrz rzeczywistości wytwarzanej przez media techniczne.
9. Filozofia mediów jako krytyka kultury.
10. Media techniczne jako kultura i środowisko życia człowieka.
11. Percepcja i jej techniczne protezy. Media jako rozszerzenia człowieka.
12. Sprzęt i oprogramowanie. Materialność i wirtualność mediów technicznych.
13. Teleobecność i problem dystansu. Formy wspólnotowości realizowane przez media techniczne.
14. Reprezentacja, spektakl, symulacja, rzeczywistość integralna - zmiana ontologiczna i kulturowa wywołana przez media techniczne.
15. Prędkość i przyspieszenie. Logika działania mediów technicznych.
16. Posthistoryczny wymiar kultury zapośredniczonej przez media techniczne.
17. Wirtualne tożsamości i egzystencjalne efekty mediów technicznych.
18. Człowiek i informacja. Zarządzanie danymi technicznymi przez ludzi i urządzenia.
19. Sfera publiczna, polityka, aktywizm. Formy zaangażowania dostępne dzięki mediom technicznym.
20. Filozofia mediów jako refleksja nad zmianą kulturową wywołaną przez media techniczne.
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Zakłada się 3 podstawowe efekty kształcenia za pomocą wykładu:
1. Zgromadzenie przez studentów wiedzy zawartej w wykładzie.
2. Nabycie umiejętności posługiwania się tą wiedzą.
3. Zaktywizowanie studentów do podejmowania wysiłków innowacji w stosunku do uzyskanej wiedzy i kompetencji w zakresie posługiwania się nią.
Literatura
Podstawowa literatura:
H. Munsterberg, Dramat kinowy, Łódź 1989.
W. Adorno, Przemysł kulturalny, Warszawa 2019.
M. Horkheimer, T.W. Adorno, Dialektyka Oświecenia, Warszawa 2010.
J.L, Baudry, Jaskinia Platona, „Film na Świecie” 1989.
M. McLuhan, Zrozumieć media, Warszawa 2004.
J. Baudrillard, Symulakry i symulacja, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: