Wizualizacje problemów badawczych 20-KUDL-F-WPB
1. Historia wizualizowania odkryć i wynalazków, funkcje poznawcze ilustracji naukowej. (1.KUDL- WPB ,2.KUDL- WPB)
2. Współczesne obrazy nauki – główne założenia, metody wizualizacji i zakres stosowanych praktyk. ( 3.KUDL- WPB)
3. Formy obrazowania teorii i ich znaczenie w komunikacji zespołowej.
(3.KUDL- WPB , 4.KUDL- WPB)
4. Metafora plastyczna jako narzędzie wizualizacji problemów badawczych. (5.KUDL- WPB)
5. Udział fotografii i filmu przybliżeniu wybitnych postaci polskiej nauki. (2.KUDL- WPB 5.KUDL- WPB)
6. Graficzna reprezentacja wyników badań. (1.KUDL- WPB 5.KUDL- WPB)
7. Współpraca artystów ze środowiskiem nauki. (1.KUDL- WPB 2.KUDL- WPB 3.KUDL- WPB 4.KUDL- WPB)
8. Techniki identyfikacji problemów badawczych. Obrazowanie mikroświatów. (7.KUDL- WPB)
9. Rysunek i malarstwo w technikach wizualizacji badawczych. (4.KUDL- WPB 5.KUDL- WPB 6.KUDL- WPB)
10. Udział elementów kultury popularnej w prezentowaniu treści naukowych. 3.KUDL- WPB
11. Praca nad koncepcją oprawy graficznej książki naukowej. (3.KUDL- WPB
4.KUDL- WPB)
12. Praca nad koncepcją logotypu konferencji naukowej (6.KUDL- WPB
7.KUDL- WPB)
13. Wartości poznawcze wizualizacji, rozumienie nowych technologii i wynalazków technicznych (6.KUDL- WPB 7.KUDL- WPB)
14. Wizualizacja a odbiorca niepełnosprawny. (1.KUDL- WPB
15. Ewaluacja skuteczności oddziaływania form wizualnych w nauce. ( 6.KUDL- WPB 7.KUDL- WPB)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1.KUDL- WPB zna pojęcie wizualizacji i potrafi odnosić je do interdyscyplinarnego wykorzystywania narzędzi graficznych w historii nauki,
(K_W02 K_W07)
2. KUDL- WPB rozpoznaje potencjał komunikacji wizualnej w prezentowaniu wyników badań empirycznych, doświadczeń i eksperymentów dokonywanych w różnych dziedzinach nauki, (K_W09)
3.KUDL- WPB umie dostrzegać w ilustracjach naukowych aspekt komunikacji kulturowej i z tej perspektywy inicjować dyskusję dotyczącą spełnienie edukacyjnych celów wizualizacji, (K_U03)
4.KUDL- WPB potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach zespołów zajmujących się społeczną popularyzacją nauki (K_U04)
5.KUDL- WPB potrafi posługiwać się podstawowymi technikami wizualizacji w celu zilustrowania wyników badań z zakresu uczestnictwa w kulturze, przedmiotowych zagadnień kulturoznawstwa, socjologii kultury, filozofii sztuki i religioznawstwa, (K_U07 K_U11)
6.KUDL- WPB jest przygotowany do wykorzystania wiedzy kulturoznawczej podczas pracy nad oprawą graficzną publikacji naukowych w wydaniu papierowym i elektronicznym, posiada świadomość swej roli w kreowaniu odpowiedzialności za zachowanie wartości związanych z prawem autorskim i poszanowaniem dziedzictwa kulturowego, (K_K01, K_K03)
7.KUDL- WPB jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji problemów badawczych oraz wskazuje te rozwiązania graficzne, których atrakcyjność wizualna wspiera zrozumienie treści naukowych (K-K05 K-K11)
Kryteria oceniania
• bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
Literatura
1. Arnheim R., Myślenie wzrokowe, przeł. M.Chojnacki, Gdańsk 2011
2. Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN Warszawa 2009
3. Korsak W., Wizualizacja informacji w biznesie, Novae Res, 2015
3. Jankowska K., Michałowska M., Łuczkiewicz A., Zobaczyć – rozpoznać – zrozumieć. Wizualizacja jako metoda upowszechniania wiedzy, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: