Wędrówki kulturowe i historyczne po Zakopanem i Tatrach 20-KUDL-F-WKH
Proponowany schemat zajęć:
1. Przed nowoczesną wędrówką: filozofia gór, rezonowanie gór: M. Heidegger, J. Tischner, H. Rosa
2. Droga do Zakopanego i widok na Tatry, od furmanki do Luxtoropedy
3. Wędrówka pomiędzy drzewami. Tatrzański las, od kopalń do parku narodowego.
4. Wędrówka od natury do kultury: Stanisław Witkiewicz, „Na Przełęczy”, obraz „Halny” i modernistyczna „kultura natury”.
5 . Wędrówka ze Stanisławem Witkiewiczem po stylu zakopiańskim: od Koliby przez Willę pod Jedlami do kaplicy na Jaszczurówce.
6. Wędrówka od drzewa do drewna: krąg Antoniego Kenara.
7. Wędrówka po polskiej formie, kolejka na Kasprowy i sport jako nowoczesność w międzywojniu.
8. Szlakiem zakopiańskiej bohemy, od „Atmy” Szymanowskiego do zakopiańskich zaułków Witkacego.
9. Wędrówki po szlakach wolności i niewoli w II wojnie światowej: szlak kurierów tatrzańskich i katowania w „Palace”.
10. Wędrówka po tatrzańskich schroniskach: o naśladowaniu natury w architekturze schroniskowej.
11. Wędrówka po łąkach i halach: krokus w śniegu i dziewięćsił na łąkach i na sosrąbie.
12. Tatry i wędrówka wewnętrzna: kontemplacja, przekraczanie siebie, ryzyko.
13. Wędrówka muzyczna po Podtatrzu.
14. Wędrówka w przyszłość, znaczenie zrównoważonego rozwoju Zakopanego i Tatr.
15. Przygotowanie eseju
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student pozna: specyfikę rozwoju kultury Zakopanego i Tatr.
Student będzie mógł dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji.
Student będzie wykazać się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych związanych z fenomenami kulturowymi Zakopanego i Tatr.
Kryteria oceniania
Do zaliczenia liczy się obecność: (możliwe dwie nieobecności) oraz esej finalny na skonsultowany z wykładowcą temat.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
‒ Heidegger, M., „Twórczy krajobraz. Dlaczego pozostajemy na prowincji”, Przegląd filozoficzny, nr 4, 1995.
‒ Moździerz Z, Architektura i rozwój przestrzenny Zakopanego 1600-2021, Wyd. Muzeum Tatrzańskiego, 2021
‒ Radwańska-Paryska, Z., Paryski W., H., Wielka encyklopedia tatrzańska, 1995.
‒ Rosa, H., Przyśpieszenie, wyobcowanie, rezonans, Wyd. ECS, 2020.
‒ Tischner, J. Wolność człowieka gór, Wyd. Znak, 2020.
‒ Tetmajer, K., Na skalnym Podhalu, Wydawnictwo Literackie, 1972.
‒ Witkiewicz, S., Na przełęczy, Wydawnictwo Literackie 1978.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: