Wielkie idee w świecie kultury popularnej 20-KUDL-F-WIK
1. Wprowadzenie do zajęć. Próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego ,,wielkie idee" potrzebują kultury popularnej? Analiza komediowego materiału grupy
Monty Python - ,,Mecz filozofów".
2. Slavoj Zizek – psychoanalityczne interpretowanie kultury popularnej (krytyka ideologii, postsekularyzm, filozofia dowcipu). Interpretacje filmów Oni żyją, E.T. oraz Park Jurajski.
3. Dawne i współczesne oblicza dekadentyzmu. Przedstawienie filozoficznego etosu dekadentyzmu i jego konfrontacja z romantyzmem (poezja Baudelaire’a i Stanisława Koraba-Brzozowskiego, proza Wilde’a i Houellebecq’a).
Próba interpretacji postaci Doktora House’a w kategoriach filozoficznego etosu dekadentyzmu.
4. Motywy gnostyckie, apokaliptyczne i mistyczne w kulturze popularnej na przykładzie mangi/anime Neon Genesis Evangelion. Shinji Ikari i jego losy jako przykład procesu indywiduacji C. G. Junga.
5. Estetyzacja wojny i przemocy oraz jej krytyka w malarskiej sztuce Otto Dixa, Johna Singletona Copleya, John Singera Sargenta.
6. Filozoficzna refleksja nad uniwersum Gwiezdnych Wojen. Pytanie o naturę i narodziny zła (analiza upadku Anakina Skywalkera). Monomit Josepha Campbella jako inspiracja dla fabularnych losów postaci z sagi Georga Lucasa.
8. Dualizm kultury japońskiej na przykładzie konfrontacji twórczości Hayao Miyazakiego (idee pacyfistyczne, sacrum natury, dziewczyńskość) i Yukio Mishimy (seppuku, niszczycielskie piękno, filozofia muskularnego ciała).
9. Filozoficzna interpretacja „Małego Księcia”. Literatura i filozofia jako nauczycielki etyki.
10. Fenomen UFO we współczesnej kulturze.
11. Filozofia sztuk walki na przykładzie życia i twórczości Bruce'a Lee.
W cyklu 2023/SL:
1. Wprowadzenie do zajęć. Próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego ,,wielkie idee" potrzebują kultury popularnej? 2. Slavoj Zizek – psychoanalityczne interpretowanie kultury popularnej (krytyka ideologii, postsekularyzm, filozofia dowcipu). Interpretacje filmów Oni żyją, E.T. oraz Park Jurajski. 3. Dawne i współczesne oblicza dekadentyzmu. Przedstawienie filozoficznego etosu dekadentyzmu i jego konfrontacja z romantyzmem (poezja Baudelaire’a i Stanisława Koraba-Brzozowskiego, proza Wilde’a i Houellebecq’a). 4. Motywy gnostyckie, apokaliptyczne i mistyczne w kulturze popularnej na przykładzie mangi/anime Neon Genesis Evangelion. 5. Estetyzacja wojny i przemocy (Call of Duty: Modern Warfare, This War of Mine, Fight Club). Interprtacje wojennych obrazów Otto Dixa, Johna Singletona Copleya, John Singera Sargenta. 6. Filozoficzna refleksja nad uniwersum Gwiezdnych Wojen. Pytanie o naturę i narodziny zła (analiza upadku Anakina Skywalkera). Monomit Josepha Campbella jako inspiracja dla fabularnych losów postaci z sagi Georga Lucasa. 8. Dualizm kultury japońskiej na przykładzie konfrontacji twórczości Hayao Miyazakiego (idee pacyfistyczne, sacrum natury, dziewczyńskość) i Yukio Mishimy (seppuku, niszczycielskie piękno, filozofia muskularnego ciała). |
W cyklu 2024/SL:
1. Wprowadzenie do zajęć. Próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego ,,wielkie idee" potrzebują kultury popularnej? 2. Slavoj Zizek – psychoanalityczne interpretowanie kultury popularnej (krytyka ideologii, postsekularyzm, filozofia dowcipu). Interpretacje filmów Oni żyją, E.T. oraz Park Jurajski. 3. Dawne i współczesne oblicza dekadentyzmu. Przedstawienie filozoficznego etosu dekadentyzmu i jego konfrontacja z romantyzmem (poezja Baudelaire’a i Stanisława Koraba-Brzozowskiego, proza Wilde’a i Houellebecq’a). 4. Motywy gnostyckie, apokaliptyczne i mistyczne w kulturze popularnej na przykładzie mangi/anime Neon Genesis Evangelion. 5. Estetyzacja wojny i przemocy (Call of Duty: Modern Warfare, This War of Mine, Fight Club). Interprtacje wojennych obrazów Otto Dixa, Johna Singletona Copleya, John Singera Sargenta. 6. Filozoficzna refleksja nad uniwersum Gwiezdnych Wojen. Pytanie o naturę i narodziny zła (analiza upadku Anakina Skywalkera). Monomit Josepha Campbella jako inspiracja dla fabularnych losów postaci z sagi Georga Lucasa. 8. Dualizm kultury japońskiej na przykładzie konfrontacji twórczości Hayao Miyazakiego (idee pacyfistyczne, sacrum natury, dziewczyńskość) i Yukio Mishimy (seppuku, niszczycielskie piękno, filozofia muskularnego ciała). |
W cyklu 2025/SL:
1. Wprowadzenie do zajęć. Próba odpowiedzi na pytanie: dlaczego ,,wielkie idee" potrzebują kultury popularnej? 2. Slavoj Zizek – psychoanalityczne interpretowanie kultury popularnej (krytyka ideologii, postsekularyzm, filozofia dowcipu). Interpretacje filmów Oni żyją, E.T. oraz Park Jurajski. 3. Dawne i współczesne oblicza dekadentyzmu. Przedstawienie filozoficznego etosu dekadentyzmu i jego konfrontacja z romantyzmem (poezja Baudelaire’a i Stanisława Koraba-Brzozowskiego, proza Wilde’a i Houellebecq’a). 4. Motywy gnostyckie, apokaliptyczne i mistyczne w kulturze popularnej na przykładzie mangi/anime Neon Genesis Evangelion. 5. Estetyzacja wojny i przemocy (Call of Duty: Modern Warfare, This War of Mine, Fight Club). Interprtacje wojennych obrazów Otto Dixa, Johna Singletona Copleya, John Singera Sargenta. 6. Filozoficzna refleksja nad uniwersum Gwiezdnych Wojen. Pytanie o naturę i narodziny zła (analiza upadku Anakina Skywalkera). Monomit Josepha Campbella jako inspiracja dla fabularnych losów postaci z sagi Georga Lucasa. 8. Dualizm kultury japońskiej na przykładzie konfrontacji twórczości Hayao Miyazakiego (idee pacyfistyczne, sacrum natury, dziewczyńskość) i Yukio Mishimy (seppuku, niszczycielskie piękno, filozofia muskularnego ciała). |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Kolokwium ustne. Losowanie dwóch pytań stworzonych na bazie przedstawionych zagadnień egzaminacyjnych.
Punktacja:
90% - bardzo dobry
80% - dobry plus
70% - dobry
65% - dostateczny plus
60% - dostateczny
Poniżej 50% - niedostateczny.
Literatura
Baudelaire Ch., Kwiaty zła i Paryski spleen.
Benedict R., Chryzantema i miecz. Wzory kultury japońskiej.
Campbell J., Bohater o tysiącu twarzy.
Houellebecq M., Poszerzenie pola walki.
Irwin W., Jacoby H., Dr House i filozofia: wszyscy kłamią.
Jawłowski A. (red.), Dawno temu w Galaktyce Popularnej.
Machaj M., Gwiezdne Wojny a filozofia polityki.
Mishima Y., Słońce i stal.
Saint-Exupéry A., Mały Książę.
Scruton R., Przewodnik po kulturze nowoczesnej dla inteligentnych.
Tylor Ch., Gwiezdne wojny. Jak podbiły wszechświat?
Wilde O., Portret Doriana Greya.
Wróblewski K. Andrzej (red.), Z powrotem na ziemię. Spór o pochodzenie cywilizacji ludzkich.
Zizek S., Lacrimae rerum: Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski, Lynch.
Matthew Polly, Bruce Lee. Życie.
John Little, Gniew smoka. Jak walczył Bruce Lee.
W cyklu 2023/SL:
Baudelaire Ch., Kwiaty zła i Paryski spleen. |
W cyklu 2024/SL:
Baudelaire Ch., Kwiaty zła i Paryski spleen. |
W cyklu 2025/SL:
Baudelaire Ch., Kwiaty zła i Paryski spleen. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: