Teatr radiowy 20-KUDL-F-TRA
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
1. Istota gatunku radiowego. Od „Teatr wyobraźni” Witolda Hulewicza do współczesnych form ekspresji dźwiękowej.
2. Kulturowe odniesienia w repertuarze teatru radiowego.
3. Koncept i realizacja teatru radiowego opartego na klasyce literatury.
4. Współczesna ekspansja kultury muzycznej a oprawa dźwiękowa słuchowiska.
5. Dialog w teatrze radiowym.
6. Poszukiwanie tematu, techniki scenariuszowe. Polski fenomen słuchowisk cyklicznych „W Jezioranach”, „Matysiakowie”.
7. Strategie reżyserskie, praca nad scenariuszem radiowym.
8. Skuteczność efektów i pejzaży dźwiękowych.
9. Metody inspiracji, praca nad tematem scenariusza
10. Polscy autorzy teatru radiowego; Zbigniew Herbert, Henryk Bardijewski
11. Teatr radiowy w sieci rozwojem popularności audiobooków,
12. Biografie słynnych postaci w scenariuszach spektakli radiowych
13. Radiowy teatr sensacji - analiza
14. Teatr radiowy w radio studenckim – dyskusja.
15. Krytyka teatru radiowego, analiza kodu, treści i trafności środków.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
zna i rozumie kierunki oraz tendencje przeobrażeń stylistycznych gatunku radiowego na tle przemian związanych z nowymi technologiami medialnymi
zna terminologię związaną z pracą nad projektem radiowym, orientuje się w schematach pracy nagraniowej i posiada wiedzę o zasadach emisyjnych w polskich rozgłośniach,
umie dostrzegać atrakcyjność form radiowych, samodzielnie formułować tematy mogące zaspakajać potrzeby słuchaczy, prezentować założenia ideowo – artystyczne utrzymane w konwencji teatru radiowego i adresowane dla zespołów redakcyjnych,
potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu aktorskiego, współdziałając z reżyserami, kompozytorami, animatorami radia studenckiego, proponując i koordynując etapy pracy artystycznej nad słuchowiskiem radiowym,
potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami technicznymi, przy pomocy których tworzy się efekty dźwiękowe wspomagające dramaturgię teatru, wybierając pejzaże dźwiękowe potrafi przekonać o ich trafności z perspektywy wiedzy kulturoznawczej, wskazuje na znaczenie symboliczne motywów muzycznych oraz charakterystyczność mowy związanej z kulturami lokalnymi,
jest przygotowany do wykorzystania wiedzy kulturoznawczej w kreowaniu roli konsultanta wspierającego ofertę polskiego radia, posiada świadomość tej roli w kreowaniu odpowiedzialności za promocję polskiej sztuki teatru,
jest przygotowany do włączenia się do dyskusji programowej i w jej toku odniesienia się do różnych koncepcji reprezentujące odmienne style życia codziennego i towarzyszące im formy obyczajowości.
Kryteria oceniania
• bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
Literatura
- Bardijewska S., Słuchowisko jako tekst słowno-dźwiękowy, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Warszawa 2002
- Bardijewski H., Siła przyciągania, (scenariusz) Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa 1975)
- Kubaszewska W., Hermanowski M., Radio. Historia i współczesność, Poznań 2008
- Pawlik A., Teatr radiowy i jego gatunki, Wydawnictwo Mado, 2014
- Pawlik A., Aktor w teatrze radiowym, Folia Litteraria Polonica 3 (17) 2012
- McLeish R., Produkcja radiowa, Wyd. UJ, 2007
- Stachyra G., Gatunki audycji w radiu sformatowanym, Wyd. UMCS, Lublin 2008
- Włoch A., Maćkowiak K., Pedagogiczne aspekty procesu kreowania postaci scenicznej w teatrze
Studia i monografie nr 541 Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: