Rewolucja seksualna - geneza, przebieg i przejawy 20-KUDL-F-RSE
1.Antenaci rewolucji seksualnej
2.Rozwój psychoanalizy i marksizmu psychoanalitycznego: Z. Freud, W. Reich, E. Fromm
3.M. Mead i badania nad seksualnością na gruncie antropologii kulturowej
4.Działalność A. Kołłontaj - rewolucja seksualna lat 20 w bolszewickiej Rosji
5.Tzw. pierwsza rewolucja seksualna lat 20. w USA
6.Badania A. Kinseya
7.Działalność H. Marcuse w USA
8.Przełom roku 1968
9.Rewolucja seksualna a zmiany w języku
10.Rewolucja seksualna a kultura transgresji
11.J. Butler i genderyzm
12.Mniejszości seksualne a problem tolerancji
13.Przejawy rewolucji seksualnej w sztuce plastycznej, literaturze, muzyce i filmie
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Zna podstawowe, historyczne i współczesne, koncepcje kultury oraz podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa
- Zna podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury
- Potrafi dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji
- Jest gotów do wyjaśniania istotnych zjawisk w kulturze (konflikty społeczne, etniczne i religijne, przemiany obyczajowe, nowe praktyki kulturowe i nowe formy uczestnictwa w kulturze)
Kryteria oceniania
- bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
Praktyki zawodowe
- nie dotyczy
Literatura
- J. Butler, Uwikłani w płeć, 2008
- M.G. Durham, Efekt Lolity. Wizerunek nastolatek we współczesnych mediach i jak sobie z nim radzić, 2010
- M. Jones, Libido dominandi. Seks jako narzędzie kontroli społecznej, 2013
- M. Jones, Zdeprawowani moderniści. Nowoczesność jako usprawiedliwienie seksualnej amoralności, 2014
- G. Kuby, Globalna rewolucja seksualna. Likwidacja wolności w imię wolności, 2013
- H. Marcuse, Eros i cywilizacja, 1998
- H. Marcuse, Repressive Tolerance, 1965
- M. Mead, Dojrzewanie na Samoa, 1986
- J. Petersen, The Century of Sex, Playboy’s History of the Sexual Revolution: 1900-1999, 1999
- Ch. Turner, Adventures in the Orgasmatron: How the Sexual Revolution Came to America, 2011
- K. Woźniak, Seks i seksualność w dobie ponowoczesności, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: