Projektowanie i reżyseria widowisk tematycznych 20-KUDL-F-PRW
1. Sztuka teatru, jej społeczny charakter, funkcje poznawcze i marketingowe w nowym wymiarze estetyki widowiska poświęconego okazjonalnemu tematowi.
2. Reżyseria widowisk – główne założenia, metody pracy i zakres stosowanych praktyk artystycznych objętych tym pojęciem.
3. Przygotowanie koncepcji reżyserskiej, standardowe formy zapisu i ich znaczenie w komunikacji zespołowej.
4. Casus realizacji sztuki pisanej na zamówienie. Praca nad scenariuszem związanym z obchodami rocznicowymi.
5. Praca nad scenariuszem widowiska poświęconym biografii wybitnych postaci polskiej kultury i nauki.
6. Kodowanie znaczeń w scenografii widowiska tematycznego.
7. Współpraca artystów ze środowiskiem biznesu. Problem godzenia zamówionego przesłania widowiska z utrzymaniem jego walorów estetycznych i zgodności z regułami sztuki.
8. Praca nad montażem scen w świetle wiedzy psychologicznej związanej z reakcjami odbiorców
9. Elementy muzyczne, ruch sceniczny, sceny dialogowe i inne elementy pracy reżyserskiej podczas prób widowiska.
10. Udział popularnych aktorów w jednorazowych spektaklach tematycznych, praca reżysera z konferansjerami i osobami wygłaszającymi przemówienia podczas eventów,
11. Praca nad rejestracją widowiska, ocena przydatności materiału filmowego na potrzeby stron internetowych,
12. Wartości społeczne projektu: prawa człowieka, równouprawnienie i tolerancja.
13. Wartości poznawcze projektu: promocja osiągnięć technicznych, nowych technologii, wynalazków i patentów.
14. Praca wolontariuszy nad koncepcją i realizacją widowiska.
15. Ewaluacja, metody badania skuteczności oddziaływania form widowiskowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
zna pojęcie reżyserii oraz potrzeby społeczne, na których opierają się koncepcje widowisk tematycznych, posiada wiedzę o instytucjach inicjujących wydarzenia i zespołach realizujących spektakle rocznicowe, eventy z elementami product placement wpisane w strategię firm, potrafi sprawnie określić odbiorcę tychże widowisk stosując modelowe schematy kompetencji kulturowych,
zna pojęcia, jakimi opisuje się ruch sceniczny, konstrukcje oprawy scenograficznej, przebieg prób aktorskich, wokalnych i muzycznych, rozumie zakres wymagań, jaki w całości stawia się reżyserowi widowiska,
umie analizować wyjściowe tematy widowisk, przeprowadzać rozmowy zapewniające trafność zrozumienia przesłania, potrafi odnieść się do proponowanych rozwiązań artystycznych, obsady aktorskiej, terminu i miejsca realizacji eventu,
potrafi aktywnie uczestniczyć w pracach zespołu realizatorów, organizatorów ze strony podmiotów gospodarczych i samorządowych,
potrafi posługiwać się scenopisem, planem przestrzeni scenicznej, współpracować z działami koordynacji, z wykonawcami pochodzącymi z różnych środowisk profesjonalnych i amatorskich, znajduje porozumienie z widzami różnych pokoleń,
jest przygotowany do wykorzystania wiedzy kulturoznawczej podczas pracy nad widowiskiem tematycznym, posiada świadomość swej roli w kreowaniu odpowiedzialności za zachowanie wartości związanych z etyką, poszanowaniem dziedzictwa kulturowego, wykazuje wrażliwość wobec różnych stylów uczestnictwa w kulturze,
jest przygotowany do prawidłowej identyfikacji tematów historycznych, związanych z różnymi interpretacjami, wskazuje rozwiązanie estetyczne, które łączą a nie dzielą, budzą szacunek dla dorobku ludzkiej pracy, zwycięstw narodowych, doniosłości osiągnieć wybitnych postaci, którym poświęcone jest widowisko.
Kryteria oceniania
Kolokwium ustne, obrona projektu - pracy semestralnej,
• bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
• niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
Literatura
- Dudzik W., Karnawały w kulturze Warszawa 2005
- Keller M., Fascynujące Światło. Oświetlenie w teatrze i na estradzie, LTT Warszawa 2013
- Hübner Z., Sztuka reżyserii Wydawnictwo: Fundacja Teatru Myśli Obywatelskiej im. Zbigniewa Hubnera, 2014
- Siedlecki A., Jak reżyserować? Podstawy reżyserii teatralnej Fosze Wydawnictwo Oświatowe 2015
- Szulczyński W., Reżyseria teatralna Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011
- Ciesielski T., Bartosiak M., Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: