Niepełnosprawność w kulturze i arteterapia 20-KUDL-F-NWA
1. Wprowadzenie do zajęć. Czym jest niepełnosprawność. Czym będziemy się zajmować? Jak mówić o niepełnosprawności do różnych grup?
2. Pomiędzy diagnozą medyczną a stosunkiem społeczeństwa do osób żyjących z niepełnosprawnościami- walka o zrozumienie.
3. Niepełnosprawność w kulturze. Disability studies. Teorie biologiczna i psycho-społeczna.
4. Studia nad niepełnosprawnością a studia nad płcią społeczno-kulturową, i innymi studiami mniejszościowymi. Intersekcje.
5.. Niepełnosprawność i Instytucje kultury.
6.. Niepełnosprawność w języku. Stereotyp, mowa nienawiści, krytyczna analiza dyskursu mediów.
7. Pola działania arteterapii, jej związki z innymi formami terapeutycznymi.
8. Arteterapia jako praca z żałobą nad utraconą sprawnością lub innymi utratami.
9. Arteterapia jako pole wzmacniania rozwoju
10. Wprowadzenie do poszczególnych nurtów arteterapii: sztuki plastyczne
11. Wprowadzenie do poszczególnych nurtów arteterapii: muzyka
12. Wprowadzenie do poszczególnych nurtów arteterapii: teatr i drama
13. Wprowadzenie do poszczególnych nurtów arteterapii: film i fotografia
14. Wprowadzenie do poszczególnych nurtów arteterapii: terapia tańcem i ruchem
15. Prezentacja projektów zaliczeniowych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zostały wymienione bezpośrednio przy celach kształcenia, gdyż są z nimi skorelowane.
Kryteria oceniania
Formą zaliczenia jest projekt, w którym student/ka może wybrać jedną z możliwych form: przeprowadzenie warsztatu arteterapeutycznego bądź praktycznej prezentacji interaktywnej pokazującej wyniki badania związanego z zagadnieniem niepełnosprawności (np. analiza sytuacji instytucji kultury, wskazanie planu naprawy sytuacji społeczno-kulturowej wokół jakiegoś zagadanienia zwiazanego ze świadomością społ. wokół niepełnosprawności, analiza obecności medialnej osób żyjących z niepełnosprawnością itp.)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
C.A. Malchiody, Arteterapia. Podręcznik. Wydawnictwo Harmonia, Warszawa 2017,
S. Burch, A.Kafer, Deaf and disability studies. Interdisciplinar perspective, DC : Gallaudet University Press, Washington 2010
C. Barnes, G. Mercer, Niepełnosprawność, Wydawnictwo Sic!, Warszawa 2008
R.Kijak, Niepełnosprawność w zwierciadle dorosłości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Warszawa 2012
Odzyskiwanie obecności: niepełnosprawność w teatrze i performansie, E. Godlewska-Byliniak, J. Lipko-Konieczna, Wyd. Teatr 21, Warszawa 2017
Disabled theatre, red. S. Umathum, B. Wihstutz, wyd. Diaphanes, Zurich, Berlin 2015
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: