Kulturowe wymiary terroryzmu 20-KUDL-F-KWT
Treści kształcenia:
- spektrum definicji terroryzmu determinowanych zarówno kontekstem kulturowym jak i historycznym
- metody opisu i analizy rozmaitych wytworów kultury audiowizualnej; wybrane teorie z obszaru visual studies
- dyskusje intelektualistów i medioznawców wokół ataków z 11.09.2001 oraz innymi wydarzeń o podłożu terrorystycznym, które zyskały status „medialnych ikon”
-Terroryzmy o proweniencji kontrkulturowej – przykłady z USA [Weather Underground, Symionese Liberation Army]
- Terroryzmy o proweniencji kontrkulturowej – przykłady z Niemiec [Rote Armee Fraktion/Baader-Meinhof]
- Terroryzmy o proweniencji kontrkulturowej – ekologia [Animal Liberation Front, Unabomber]
- Terroryzmy o podłożu narodowym i religijnym - przykład Irlandii Północnej
- Terroryzmy o podłożu narodowym i religijnym – ETA i Kraj Basków
- Terroryzmy o podłożu narodowym i religijnym - Czeczenia
- Terroryzmy o podłożu narodowym i religijnym – Bliski Wschód
- Terroryzm i sztuka [sztuka jako komentator terroryzmu, taktyki paraterrorystyczne w sztuce krytycznej]
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- przywołać podstawową wiedzę na temat sposobów definiowania terroryzmu w zależności od kontekstów
- czytać ze zrozumieniem teksty z zakresu historycznych, antropologicznych, kulturoznawczych, medioznawczych, filozoficznych i publicystycznych ujęć tematu oraz przywoływać zdobytą wiedzę
- Stosować wybrane teorie, dyskursy i metody badawcze do interpretacji wybranych reprezentacji wizualnych terroryzmu
- Korzystać ze źródeł bibliograficznych i audiowizualnych potrzebnych do napisania eseju
- formułować wypowiedzi w formie zarówno ustnej (dyskusja), jak i pisemnej (esej)
Kryteria oceniania
udział w zajęciach, dyskusjach, praca pisemna
Praktyki zawodowe
z uwagi na tematykę zajęć praktyki nie są wskazane;)
Literatura
• Borkowski Robert, Terroryzm ponowoczesny, Toruń 2006
• Theodore Kaczynski [Unabomber], Społeczeństwo przemysłowe i jego przyszłość, wyd. Inny świat, Mielec 2003
• Baudrillard J., Duch terroryzmu, W-wa 2004
• Giovanna Borradori, Filozofia w czasach terroru. Rozmowy z J. Habermasem i J. Derridą, Warszawa 2008
• Zydorowicz J., Kultura wizualna w dobie terroryzmu, Poznań 2018
https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/25162
• Zydorowicz J., Sztuka w dobie terroru. W poszukiwaniu artystycznego Ground Zero. (W:) Wizje i Re-wizje. Wielka Księga Estetyki w Polsce (red.) K. Wilkoszewska. Universitas. Kraków 2007
• Zydorowicz J., Eurojihad i kultura wizualna, Przegląd Religioznawczy, nr 1/2009
• Zydorowicz J., Art And terrorism as catalysts of social tensions, Art Inquiry t.12, Łódź 2010
• Bógdał-Brzezińska A., Gawrycki M. F., Cyberterroryzm i problemy bezpieczeństwa komunikacyjnego we współczesnym świecie, W-wa 2003
• Encyklopedia terroryzmu, W-wa 2004
• Grotowicz V., Terroryzm w Europie Zachodniej, W-wa 1999
• 11 września. Przyczyny i konsekwencje w opiniach intelektualistów, red. Phil Scraton, W-wa 2003
• Hakim Bey, Poetycki terroryzm, Kraków 2003
• Paul Berman, Terror i liberalizm, W-wa 2004
• Czabański Adam, Samobójstwa altruistyczne, Kraków 2009
• Goban-Klas Tomasz, Media i terroryści, Kraków 2009
• Graham Coulter-Smith, Maurice Owen, Art in the Age of Terrorism, London 2005
• Teksty pośw. kulturze wizualnej z Artium Quaestiones XVII nast. autorów: N. Mirzoeff, W.J.T. Mitchell, M. Bal + dyskusja na łamach numeru;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: