Kultura popularna wobec codzienności 20-KUDL-F-KPC
1. Omówienie celów, założeń i metod pracy na zajęciach.
2. Kultura popularna wobec codzienności – definicje, granice, punkty wspólne (1 zajęcia)
3. Kultura popularna i codzienność w perspektywie semiotycznej: Barthes, Eco, Certeau (3 zajęcia)
4. Mieszkać, gotować, ubierać się … – ćwiczenia interpretacyjne (2 zajęcia)
5. Mitologizacje siebie w kulturze popularnej (selfie, blogi…) (2 zajęcia)
6. Codzienność w gatunkach pop-kulturalnych (seriale tv, reality show) (2 zajęcia)
7. Słowo/obraz – perswazja. Odbiorca: między ubezwłasnowolnieniem a konsumpcją (2 zajęcia)
8. Projekty studentów i podsumowanie (2 zajęcia)
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna:
K_W01 podstawowe, historyczne i współczesne, koncepcje kultury oraz podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa
K_W05 podstawy metodologii badań kulturoznawczych
Potrafi:
K_U02 dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji
K_U03 formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych
jest gotów do:
K_K03 wyjaśniania istotnych zjawisk w kulturze (konflikty społeczne, etniczne i religijne, przemiany obyczajowe, nowe praktyki kulturowe i nowe formy uczestnictwa w kulturze)
K_K04 przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód
Kryteria oceniania
Ewaluacja końcowa: warunkiem uzyskania zaliczenia jest przygotowanie mini-projektu w postaci prezentacji odpowiadającej tematyce zajęć i z wykorzystaniem zaproponowanej metodologii.
Ewaluacja ciągła: Oceniane będzie również bieżące przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział. Udział w zajęciach jest obowiązkowy, dopuszczone są dwie nieobecności, niezależnie od przyczyny (w przypadkach wyjątkowych – dłuższa nieobecność z powodu choroby lub innych istotnych przyczyn – tryb uzupełnienia zajęć będzie ustalany indywidualnie).
Literatura
Stanisław Barańczak, Odbiorca ubezwłasnowolniony. Teksty o kulturze masowej i popularnej, Ossolineum, Wrocław 2017 (wybrane rozdziały).
Roland Barthes, Mitologie, przeł. A. Dziadek, Warszawa 2000 (wybrane rozdziały).
Roland Barthes, Roland Barthes, przeł. T. Swoboda, Słowo/Obraz/Terytoria, Gdańsk 2014 (fragment)
Michel de Certeau, Wynaleźć codzienność 1. Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2008. (wybrane rozdziały)
Michel de Certeau, L. Giard, P. Mayol, Wynaleźć codzienność 2. Mieszkać, gotować, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Kraków 2010 (wybrane rozdziały).
Umberto Eco, Semiologia życia codziennego, Warszawa 1996 (wybrane rozdziały).
John Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, przeł. K. Sawicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010 (wybrane rozdziały).
Marek Krajewski, Co to jest kultura popularna? w: Kultury kultury popularnej, Poznań 2005.
Roma Sendyka, Od kultury „ja” do kultury „siebie”, Universitas, Kraków 2015 (fragment).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: