Komunikacja "w" i o konflikcie 20-KUDL-F-KON
Komunikacja w i o konflikcie
1. Czym jest konflikt? Typy konfliktów (proces grupowy, podział ze względu na tematykę konfliktu i ilość stron w nie zaangażowaną, głębokość konfliktu).
2. Co pomaga, co przeszkadza w komunikacji w konflikcie- neuropsychologiczne, ewolucyjne, psycho-kulturowe i semiotyczne konteksty.
3. Konflikt w świetle badań nad budowaniem tożsamości oraz psychologii społecznej.
4-5. Negocjacje jako jeden ze sposobów komunikacji w konflikcie.
6. Porozumienie bez przemocy i mini mediacje jako jeden ze sposobów komunikacji w konflikcie .
7. Mediacje
8. Process work i metoda dramy jako metody pracy nad konfliktem.
9. Obrazy konfliktów – analiza ikonograficzna.
10. Metoda Betzavta- wywoływanie konfliktu jako droga przezwyciężenia go.
11. Konflikt w świetle teorii gier
12-13. Medialne obrazy konfliktów, media jako agenci konfliktów. Analiza źródeł prasowych, internetowych, filmowych, telewizyjnych. Na koniec 13tych zajęć nastąpi losowanie tematów zadań zaliczeniowych, do opracowania w 2osobowych zespołach.
14-15 Prezentacje studentów
W cyklu 2020/SZ:
Komunikacja w i o konflikcie |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnik zajęć tworzy własne analizy i diagnozy konfliktów występujących społecznie.
Uczestnik rozpoznaje typy konfliktów i dopasowuje do nich rodzaje ich rozwiązań.
Uczestnik zna teorie związane z analizą i interpretacją konfliktów społecznych i na ich podstawie tworzy lub analizuje dyskurs o konflikcie.
Odwolują się one do następujących efektów kształcenia się na kierunku kulturoznawstwo: K_W02 Student zna podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury, K_W11 specyfikę partycypacji kulturowej we współczesnych i historycznych formach obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji, wielokulturowości oraz zna specyficzny dla badań tych sfer aparat teoretyczno-metodologiczny
K_UO11 Student potrafi formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych
Kryteria oceniania
Na dwóch ostatnich zajęciach wymagana jest od każdego ze studentów prezentacja zaliczeniowa polegająca na opracowaniu diagnozy, typu i możliwych rozwiązań konfliktu, a także rodzaju dyskursu, jaki przedstawia konflikt (będą to wypowiedzi medialne). Zadanie może wymagać sięgnięcia zarówno do informacji na temat typów konfliktu jak i krytycznej analizy źródeł na jego temat. Ocenie podlega rzeczowość i intersubiektywność, uwzględnienie powyższych punktów oraz wykorzystanie teorii, omawianych na zajęciach (na ocenę bdb trzeba wykorzystać przynajmniej 3 koncepcje, na dobrą 2, na dostateczną jedną koncepcję- koncepcje to na przykład teoria tożsamości, psychologia społeczna, psychologia ewolucyjna, metoda betzavta (jako typ budowania rozwiązań), teorie negocjacji, mediacje, teoria gier, analiza ikonograficzna, semiotyka,). Prezentacja ma trwać 15-20 minut, początkowa część służy wprowadzeniu grupy w temat i przedstawieniu jego pogłębionych źródeł, do których dociera osoba analizująca temat.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
M. Torój, Praca z grupą szkoleniową, Gdańsk,2016.
U. Maroshek- Klarman, Betzavta. Podręcznik nauczania demokracji poprzez gry, Warszawa 1996.
D. Covan, S. Palomares, D. Schilling, Jak nauczyć się rozwiązywania konfliktów. Scenariusze lekcji i karty pracy dla uczniów, Warszawa 2018.
Dialog-konflikt, red. A. Dytman-Stasieńko, J. Stasieńko, Wrocław 2012.
W. Haman, J. Gut, Docenić konflikt. Od walki i manipulacji do współpracy, Gliwice 2008.
J. Stelmach, B. Brożek, Negocjacje, Kraków 2018.
Negocjacje, analiza i wspomaganie decyzji, red. E. Roszkowska, T. Wachowicz, Warszawa 2016.
Psychologia procesu, teoria i praktyka, red. B. Szymkiewicz, Warszawa 2013.
W cyklu 2020/SZ:
M. Torój, Praca z grupą szkoleniową, Gdańsk,2016. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: