Kultury mediów społecznościowych 20-KUDL-F-KMS
1. Zarys historii powstania i rozwoju mediów społecznościowych.
2. Netnografia - metody prowadzenia badań sieci i badań w sieci.
3. Sekretność i prywatność. Poczucie bezpieczeństwa społeczeństw usieciowionych.
4. Strategie i taktyki w Internecie. Podział sił między cyfrowymi pośrednikami a użytkownikiem.
5. Kulturotwórczość społeczności internetowych. Czy normy i dyrektywy obowiązują w społecznościach sieci?
6. Media wirusowe, media rozprzestrzenialne. Praktyki dzielenia się w mediach społecznościowych.
7. Czy żyjemy w kulturze obrazkowej? (Audio)wizualność współczesnej sieci.
8. Wizerunek i tożsamość użytkowników mediów społecznościowych.
9. Media społecznościowe jako miejsce cyrkulacji fake newsów i przeciwwiedzy.
10. Folksonomia. Praktyki oznaczania, praktyki podziałów treści.
11. Konfliktogenność mediów społecznościowych. Filozofia ‚inby’.
12. Co dalej? W stronę rzeczywistości wirtualnej i rzeczywistości rozszerzonej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
- zna i rozumie podstawową terminologię, teorie i metodologię z zakresu badań kultur mediów społecznościowych oraz rolę jaką pełnią media interaktywne w życiu społecznym.
- jest gotów/owa do rozumiejącego i aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego w mediach społecznościowych.
- jest świadomy/a problemów etycznych jakie wiążą się z prowadzeniem badań w mediach społecznościowych.
- potrafi rozpoznać i interpretować zachowania charakterystyczne dla kultur mediów społecznościowych.
- potrafi dobierać narzędzia do rozwiązywania problemów pojawiających się w obrębie badań nad współczesnym środowiskiem mediów społecznościowych.
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach
- przeprowadzenie samodzielnego projektu badawczego, przygotowanie raportu z badania w formie prezentacji i przedstawienie go przed grupą
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
- bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
- dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
- dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
- dostateczny plus (+dst; 3,5): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami.
- dostateczny (dst; 3,0): zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami.
- niedostateczny (ndst; 2,0): niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne.
Literatura
Zalecana literatura obowiązkowa:
- Jemielniak D., Socjologia Internetu, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2019.
- Jenkins H., Ford S., Green J., Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze, tłum. M. Wróblewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, ss. 33 - 147.
- Levinson P., Nowe nowe media, tłum. Zawadzka M., Wydawnictwo WAM, Kraków 2010 ss. 11-35.
- McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
- Nowak J., Polityki sieciowej popkultury, Wydawnictwo Naukowe UMCS, Lublin 2017.
Zalecana literatura uzupełniająca:
- Castells M., Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, tłum. T. Hornowski, Rebis, Poznań 2003.
- Jurgenson N., Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych, tłum. Zaremba Ł., Wydawnictwo Karakter, Kraków-Warszawa 2021.
- Kamińska M., Kulturotwórcza rola technik kryptograficznych w środowiskach internetowych [w:] „Liberalna e-literatura i… Remiksy, remediacje, redefinicje”, Monika Górska-Olesińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2012, ss. 219-234.
- Kamińska M., Memosfera. Wprowadzenie do cyberkulturoznawstwa, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2017.
- Kozinets R. V., Netnografia. Badania etnograficzne online, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
- Metody badań online, Siuda P. (red.), Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016.
- Napiórkowski M., Szarecki A., Dobrosielski P., Filipowski P., Kaczmarek O., Kultura Wernakularna. Antropologia projektów nieudanych, „Kultura Współczesna. Teorie, Interpretacje, Praktyka”, nr 3(87)/2015, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015, ss. 14-26.
- Lessig L., Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, tłum. Próchniak R, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: