Komputery i tworzenie wiedzy w kulturze 20-KUDL-F-KIT
Zajęcia będą skupiały się na przybliżeniu sposobu w jaki zmienia się praca humanisty dzięki obecności komputerów. Zmiana ta zostanie prześledzona w oparciu o teorie poszczególnych mediów (humanistyki mediów oralnych, pisma i druku) i ich wpływ na tworzenie refleksji humanistycznej by dotrzeć do najbardziej współczesnych rozwiązań. Jest to szczególnie istotne, ponieważ kulturoznawstwo jako jedna z pierwszych dyscyplin humanistycznych otworzyła się na badanie mass mediów. Laboratorium będzie dotyczyło możliwości otworzenia się na komputery i wiedzę przez nie wytwarzaną jako kolejną zmianę jaką powinno rozpoznać kulturoznawstwo. Dotyczyć ona będzie przede wszystkim jak w codzienności bycia w kulturze człowieka wytwarza on wiedzę o świecie, czyli jak za pomocą używania komputera wytwarza się światopogląd, jakie strategie interpretacji treści się wyłaniają, jakie są narzucane, jakie są oddolnymi sposobami tworzenia wiedzy. W ramach tych idei zostaną poruszane takie zagadnienia jak status wiedzy wytworzonej przez oprogramowanie, fake newsy, wiarygodność wiedzy na Wikipedii. Zajęcia również będą miały na celu zwróceniu się ku krytycznej autorefleksji wykorzystania komputerów w tworzeniu wiedzy kulturoznawczej poprzez odwołanie się do ich użycia w codzienności bycia na uniwersytecie. Chodzi zatem o to aby zbadać to jak ludzi tworzą wiedzę w kulturze za pomocą komputerów oraz poznać i zestawić go ze sposobem jej tworzenia przez kulturoznawców.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury
Student potrafi dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny wytworów kultury, przypisując je do właściwej tradycji
Student potrafi rozwiązywać typowe zadania i problemy pojawiające się w obrębie badań nad współczesnymi praktykami kulturowymi zapośredniczonymi medialnie
Student ma zdolność wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych
Student ma zdolność do przyjmowania postaw krytycznych wobec wiedzy, którą przyswaja, panujących autorytetów, ideologii i mód
Kryteria oceniania
Zaliczeniem będzie realizowanie projektu polegającego na wyborze jednego z fenomenów kultury współczesnej i przygotowaniu prezentacji dotyczącej go na bazie aktywności na zajęciach oraz lektury tekstów.
Maksymalnie dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
J.F. Lyotard, Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: