Kulturowa historia nowych technologii 20-KUDL-F-KHT
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2021/SZ:
Tematem proponowanych zajęć są nowe technologie w perspektywie historii kultury. Uczestnicy fakultetu zostaną przeze mnie zaproszeni do krytycznego spojrzenia na technologiczne narzędzia (Internet, komputer, sieć, smartfon, etc.) z pomocą metody tzw. wahadła: by zrozumieć teraźniejszość, sięgniemy do przeszłości. Na początku semestru będzie to spojrzenie odległe, uwzględniające m.in. technologiczny rozkwit wieków średnich oraz przekształcenia kolejnych rewolucji przemysłowych. Najwięcej czasu poświęcimy jednak minionemu stuleciu, a przede wszystkim jego drugiej połowie: latom sześćdziesiątym i siedemdziesiątym (kontrkulturowym ideałom i ich związkom z rozwojem sieciowości, miniaturyzacją sprzętu, komputerem osobistym, działalnością firm takich jak IBM czy Apple), a następnie latom dziewięćdziesiątym i narodzinom Internetu. Krytycznej analizie poddamy również ostatnie dwie dekady funkcjonowania użytkownika w wirtualnej przestrzeni. Skupimy się na kulturze uczestnictwa (Sieć 2.0), konsekwencjach pojawienia się mediów społecznościowych, a w końcu na aktualnych problemach związanych z wykorzystaniem nowych technologii (duopol Google-Facebook, dezinformacja, moderacja treści, bańki informacyjne, nadzór poprzez kontrolę danych osobistych, etc.) i na możliwych scenariuszach rozwoju technologicznych narzędzi, np. sztucznej inteligencji. |
W cyklu 2022/SL:
1. Zajęcia organizacyjne: zarys tematyki i metody pracy |
W cyklu 2022/SZ:
Tematem proponowanych zajęć są nowe technologie w perspektywie historyczno-kulturowej. Uczestnicy fakultetu zostaną przeze mnie zaproszeni do krytycznego spojrzenia na technologiczne narzędzia (Internet, komputer, sieć, smartfon, etc.) z pomocą metody tzw. wahadła: by zrozumieć teraźniejszość, sięgniemy do przeszłości. Na początku semestru będzie to spojrzenie odległe, uwzględniające m.in. technologiczny rozkwit wieków średnich oraz przekształcenia kolejnych rewolucji przemysłowych. Najwięcej czasu poświęcimy jednak minionemu stuleciu, a przede wszystkim jego drugiej połowie: latom sześćdziesiątym i siedemdziesiątym (kontrkulturowym ideałom i ich związkom z rozwojem sieciowości, miniaturyzacją sprzętu, komputerem osobistym, działalnością firm takich jak IBM czy Apple), a następnie latom dziewięćdziesiątym i narodzinom Internetu. Krytycznej analizie poddamy również ostatnie dwie dekady funkcjonowania użytkownika w wirtualnej przestrzeni. Skupimy się na kulturze uczestnictwa (Sieć 2.0), konsekwencjach pojawienia się mediów społecznościowych, a w końcu na aktualnych problemach związanych z wykorzystaniem nowych technologii (duopol Google-Facebook, dezinformacja, moderacja treści, bańki informacyjne, nadzór poprzez kontrolę danych osobistych, etc.) i na możliwych scenariuszach rozwoju technologicznych narzędzi, np. sztucznej inteligencji. Plan pracy: |
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Kryteria oceniania
Mapa inpiracji + studencki projekt badawczy + prezentacja
Literatura
W cyklu 2021/SZ:
• B. Prus, O odkryciach i wynalazkach. Odczyt popularny wypowiedziany dnia 23 marca 1873 roku, https://polona.pl/item/o-odkryciach-i-wynalazkach-odczyt-popularny-wypowiedziany-dnia-23-marca-1873-r,MjM5ODky/2/#info:metadata, dostęp: wrzesień 2021. |
W cyklu 2022/SL:
Literatura obowiązkowa dla studentów: • A. Jelewska, Ekotopie: ekspansja technokultury, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013. [wybrane rozdziały] Literatura dodatkowa dla studentów: • E. Pariser, The Filter Bubble. What the Internet is Hiding from You, New York 2011. |
W cyklu 2022/SZ:
• A. Jelewska, Cybermiejsca, w: tejże, Ekotopie: ekspansja technokultury, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2013. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: