Kultura aktywna 20-KUDL-F-KAK
Kultura aktywna to ta, w której dochodzi do spotkania twórcy, tudzież jego dzieła z odbiorcą. Jedną z ról kulturoznawcy może być pełnienie funkcji pośredniczącej i animującej działania związane z procesem kształtowania świadomej komunikacji między twórcą/jego dziełem i odbiorcą oraz współtworzenie kultury. Narzędziami w tym procesie mogą być różnorodne metody pracy z wieloma środowiskami docelowymi, uzależnione również od zastanego kontekstu. Dlatego w ramach cyklu zajęć zostanie omówionych kilka obszarów edukacji kulturowej jak również dyplomacji publicznej i kulturalnej, które stawiają przed kulturoznawcą/twórcą/dziełem wyzwania uzależnione od kontekstu kulturowego i środowiskowego. Zajęcia bazujące przede wszystkim na wiedzy praktycznej i doświadczeniach w wymiarze polskim i zagranicznym obejmują następujące obszary tematyczne: dyplomacja publiczna i kulturalna jako „soft power”, edukacja kulturowa na gruncie polskim i zagranicznym w różnorodnych aspektach – polityka instytucji publicznych, takich jak muzea, domy kultury, biblioteki i inne, turystyka kulturowa i ochrona dziedzictwa - w kontekście miast i wsi, omówienie specyfiki pracy dla grup odbiorców docelowych: niepełnosprawnych fizycznie i intelektualnie, seniorów, dzieci i młodzieży, dorosłych 18+ oraz osób „wykluczonych”. Laboratorium odbywać się będzie z wykorzystaniem pomocy multimedialnych i ćwiczeń w planowaniu strategii działania jednostek kultury w zakresie edukacji i promocji kulturowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna podstawową terminologię oraz koncepcje edukacji i promocji kulturowej, praktyki działające w tym zakresie osadzone w różnych kontekstach środowiskowych. Student poznaje także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury, potrafi dokonać rozpoznania, obserwacji, interpretacji i krytycznej oceny działań z zakresu edukacji kulturowej. Wykazuje się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych.
Kryteria oceniania
Aktywny udział w zajęciach i znajomość zadawanych lektur, przygotowanie prezentacji na zajęcia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: