Hip-hop studies 20-KUDL-F-HHS
1. Hip-hop studies: geneza, założenia, metodologie
2. Historia amerykańskiej kultury hiphopowej: źródła hip-hopu
3. Najważniejsze filary kultury hip-hopowej: rap, sampling, turntablism, breakdance, graffiti, knowledge).
4. Historia amerykańskiej kultury hiphopowej: historyczno-geograficzny kontekst kultury hip-hopowej. Kontekst socjo-ekonomiczny rozwoju hip-hopu: od subkultury do popkultury.
5. Hip-hop jako wspólnota doświadczenia. Wzory kulturowe amerykańskiej kultury hip-hopowej.
6. Polska kultura hiphopowa: źródła i geneza polskiej kultury hip-hopowej. Radio i wczesne adaptacje tego stylu muzycznego na gruncie lokalnym.
7. Polska kultura hiphopowa: miejsce hip-hopu w polskim krajobrazie medialnym lat 90. z uwzględnieniem kontekstu społeczno-ekonomicznego.
8. Polska kultura hiphopowa: ku komercjalizacji. Rola i znaczenie hip-hopu w polskim przemyśle muzycznym.
9. Wzory kulturowe polskiej kultury hip-hopowej cz. 1.
10. Wzory kulturowe polskiej kultury hip-hopowej cz. 2.
11. Polska kultura hiphopowa w scyfryzowanym pejzażu medialnym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- student zna i rozumie podstawową terminologię oraz koncepcje, opisujące praktyki, relacje i procesy zachodzące w kulturze, a także koncepcje człowieka jako uczestnika i twórcy kultury;
- student zna i rozumie specyfikę rozwoju różnych dziedzin europejskiej kultury artystycznej z uwzględnieniem form sztuki współczesnej, towarzyszących jej społecznych dyskursów i praktyk;
- student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w typowych sytuacjach profesjonalnych;
- student potrafi formułować problemy badawcze, dobrać metody i narzędzia badawcze, opracować i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie podstawowych zagadnień w zakresie badań kulturoznawczych;
- student potrafi interpretować utwory artystyczne oraz wyjaśniać właściwe kulturze artystycznej zjawiska i procesy, prezentując wyniki swych dociekań w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i obcym;
- student potrafi posługiwać się koncepcjami życia społeczno-kulturowego obejmującymi problematykę uczestnictwa w kulturze, obyczaju, moralności, religii, tożsamości narodowej, migracji oraz wielokulturowości ;
- student jest gotów do wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych.
Kryteria oceniania
Prezentacja zaliczeniowa, obecność na zajęciach.
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i
kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
- Andrzej Cała, Marcin Flint, Kamil Jaczyński, Tomasz Kleyff, Antologia Polskiego Rapu, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014
- Jeff Chang, Can't Stop Won't Stop: A History of the Hip-Hop Generation, St. Martin's Press, Nowy Jork 2005
- Patryk Cimiński, Paweł Dariusz Piórkowski, Młodzi ulicy i młodzi kreatywni. Idee, wartości, aspiracje, Wydawnictwo Witanet, Stare Miasto 2016
- Greg Dymitriadis, Framing Hip Hop New Methodologies for New Times, SAGE, Thousand Oaks 2015
- Michael Eric Dyson, Know What I Mean?: Reflections on Hip-Hop, Civitas Books, San Jose 2007
- Andrzej Graff, Piotr Sadowski, Polski Hip Hop posiada wiele twarzy, Dziurawe Sample, Świdnica 2018
- Murray Forman, Mark Anthony Neal, That's the Joint! The HipHop Studies Reader, Routledge, Londyn 2007
- Daniel White Hodge, The Journal of HipHop Studies, North Park University, Chicago 2012
- Siergiej Iwanow, Jekatierina Szapinskaja, Subkultury w kontekście kultury popularnej: od subkulturowego protestu do postsubkulturowego konsumpcjonizmu, „Kultura i społeczeństwo”, nr 4(2013)
- Tomasz Kukołowicz, Raperzy kontra filomaci, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014
- Stanisław Lis, Hip-hop. Ogólna charakterystyka subkultury, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2014
- Graham Meikle, Social media: communication, sharing and visibility, Routledge, Londyn 2016
- Miłosz Miszczyński, Hip-hop w Polsce: od blokowisk do kultury współczesnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2015
- Renata Pawlak, Polska kultura hiphopowa, Wydawnictwo Kagra, Poznań 2004
- Megan Poon, Studying and Researching with social media, SAGE, Thousand Oaks 2014
- Gwendolyn S. Pough, Check It While I Wreck It!, University Press of New England, Lebanon 2004
- S. Craig Watkins, Hip Hop Matters: Politics, Pop Culture, and the Struggle for the Soul of a Movement, Beacon Press, Boston 2005
- Wolfgang Welsch, Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, „Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego”, R. Kubicki (red.), Fundacja Humaniora Poznań 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: