Gatunki telewizyjne 20-KUDL-F-GAT
Zajęcia obejmują tematykę przemian gatunków telewizyjnych w perspektywie historycznej, społecznej, ekonomicznej, technologicznej oraz kulturowej. Mają na celu przekazanie umiejętności prowadzenia analizy i kategoryzacji gatunkowej przekazów telewizyjnych w dobie nowych mediów. Szczególna uwaga zostanie zwrócona w kierunku polisemiczności tego medium oraz rozwoju gatunków i formatów telewizyjnych, z naciskiem na powstawanie nowych form hybrydycznych. Zajęcia mają określić miejsce telewizji w znacznie rozbudowanym obecnie pejzażu audiowizualnym oraz określić jej zmieniające się znaczenie i funkcję w życiu odbiorców. Zajęcia pomogą studentom w wypracowaniu kulturoznawczego aparatu teoretycznego służącego do analizy programów i zjawisk telewizyjnych.
Na pierwszych dwóch konserwatoriach zostaną zaprezentowane podstawy wiedzy o telewizji oraz gatunkach telewizyjnych. Każde następne zajęcia będą się koncentrować wokół wybranego gatunku telewizyjnego. Studenci podczas pierwszego spotkania spośród 16 zagadnień tematycznych wybiorą 10, które zostaną omówione podczas dalszych zajęć.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
posiada podstawową wiedzę teoretyczną dotyczącą refleksji nad telewizją
posiada wiedzę z zakresu historii i rozwoju gatunków i formatów telewizyjnych
posiada wiedzę na temat najważniejszych gatunków TV, a także zna podstawową terminologię
potrafi rozpoznawać, analizować i interpretować programy telewizyjne w perspektywie gatunkowej
potrafi wskazać zmiany zachodzące w obrębie poszczególnych gatunków telewizyjnych
potrafi posługiwać się odpowiednimi terminami podczas analizy i interpretacji programów TV
rozumie potrzebę stałego poszerzania wiedzy z zakresu przemian zachodzących we współczesnej telewizji
świadomie i krytycznie interpretuje przekaz telewizyjny
Kryteria oceniania
W ramach zaliczenia studenci przygotowują prezentację audiowizualną, której celem jest przedstawienie charakterystyki i analiza wybranego gatunku telewizyjnego. Studenci pracują w 2-3 osobowych grupach. Każde zajęcia będą poświęcone refleksji nad wybranym gatunkiem telewizyjnym i w ich ramach przedstawiana będzie jedna prezentacja. Prezentacja powinna zostać przygotowana tak, aby każdy ze studentów mógł referować przygotowaną przez siebie część.
Kryteria oceny końcowej:
Podczas prezentacji będzie oceniana wiedza z dziedziny teorii i wiedzy o telewizji, komunikacji medialnej oraz genologii formatów telewizyjnych oraz umiejętności i kompetencje analizy i interpretacji zjawisk telewizyjnych i medialnych. Drugą składową oceny końcowej będzie stanowić frekwencja na zajęciach (dopuszczalne 2 nieusprawiedliwione nieobecności, każda kolejna obniża ocenę o pół stopnia).
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
1) T.Bielak, M. Filiciak i G. Ptaszek (red.) Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Warszawa 2011.
2) M. Bogunia-Borowska, Fenomen telewizji. Interpretacje socjologiczne i kulturowe, Kraków 2012.
3) B. Darska. To nas pociąga! O serialowych antybohaterach. Gdańsk 2012.
4) M. Filiciak, B. Giza (red.), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, Warszawa 2011.
5) W. Godzic. Rozumieć telewizję. Kraków 2001.
6) W. Godzic, Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, Kraków 2004.
7) W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków 1999.
8) A. Gwóźdź (red.), Media - eros - przemoc. Sport w czasach popkultury, Kraków 2003.
9) A. Nacher, Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji, Kraków 2008.
10) G. Ptaszek, Talk-show. Szczerość na ekranie?, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: