Antropologia filozoficzna 20-KUDL-F-ANF
Przyglądać się będziemy przede wszystkim koncepcjom trzech autorów uznawanych za twórców antropologii filozoficznej: A. Gehlenowi, H. Plessnerowi oraz M. Schelerowi. Pozjaśniwszy historyczny kontekst powstania nowej propozycji antropologicznej przyjrzymy się wybranym zagadnieniom, które przyciągały uwagę wspomnianych autorów. Pokażemy także, że nie jest to tradycja martwa, przeciwnie, wskażemy bowiem we współczesnej myśli humanistycznej oryginalnych jej kontynuatorów, jak O. Marquard, F.J. Wetz czy H. Blumenberg.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Rozpoznaje i potrafi posługiwać się swoistym aparatem pojęciowym wypracowanym przez różnych przedstawicieli antropologii filozoficznej
Rozumie oryginalność i odrębność tej antropologicznej perspektywy badania człowieka od innych humanistycznych ujęć istoty ludzkiej
Potrafi polemicznie dyskutować i poddawać krytyce założenia antropologii filozoficznej
Dokonuje analizy tekstów wybranych przedstawicieli antropologii filozoficznej
Posiada wzbogaconą wiedzę o różnych wymiarach istoty ludzkiej
Posiada świadomość historycznych uwarunkowań i ograniczeń tej teorii antropologicznej
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę;
kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
Literatura
Zalecana literatura:
1. S. Czerniak, „Kontyngencja, Tożsamość, Człowiek. Studia z antropologii filozoficznej XX wieku”, IFiS PAN, Warszawa 2006.
2. H. Plessner, „Władza a natura ludzka. Esej o antropologii światopoglądu historycznego”, PWN, W-wa 1994.
3. A. Gehlen, „Człowiek. Jego natura i stanowisko w świecie”, Toruń 2017.
4. A. Gehlen, „W kręgu antropologii i psychologii społecznej”, Czytelnik 2001.
5. M. Scheler, „Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy”, PWN, W-wa 1987.
6. M. Scheler, „Cierpienie, śmierć, dalsze życie”, PWN 1994.
7. A. Gehlen, „Moralność i hipertrofia moralności: etyka pluralistyczna”, 2017.
8. H. Plessner, „Płacz i śmiech: badania nad granicami ludzkiego zachowania”, Antyk 2004.
9. H. Plessner, „Pytanie o conditio humana. Wybór pism”, PWN 1988.
10. J. G. Herder, „Myśli o filozofii dziejów”, T. I-II, PWN 1962.
11. H. Blumenberg, „Rzeczywistości, w których żyjemy”, Terminus, 1997.
12. S. Czerniak, R. Michalski, „Cielesność, kompensacja, mimesis. Wokół pojęciowego instrumentarium współczesnej antropologii filozoficznej”, IFiS PAN, W-wa 2008.
13. R. Michalski, „Homo defectus w kulturze późnej nowoczesności: geneza i ewolucja antropobiologii i teorii instytucji Arnolda Gehlena”, Toruń 2013.
14. P. Sloterdijk, „Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie”.
15. H. Blumenberg, „Prawowitość epoki nowożytnej”, PWN, W-wa 2019.
Literatura szczegółowa:
1. A. Gehlen, „Człowiek. Jego natura i stanowisko w świecie”, Toruń 2017, (wybrane fragmenty)
2. M. Scheler, „Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy”, PWN, W-wa 1987, (wybrane fragmenty).
3. A. Gehlen, „Moralność i hipertrofia moralności: etyka pluralistyczna”, 2017, (wybrane fragmenty).
4. H. Plessner, „Płacz i śmiech: badania nad granicami ludzkiego zachowania”, Antyk 2004 (wybrane fragmenty).
5. H. Blumenberg, „Rzeczywistości, w których żyjemy”, Terminus, 1997 (wybrane fragmenty).
6. P. Sloterdijk, „Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie”, (wybrane fragmenty).
7. H. Blumenberg, „Prawowitość epoki nowożytnej”, PWN, W-wa 2019, (wybrane fragmenty).
8. F.J. Wetz, „Człowiek jako niemożliwość. Antropologia fenomenologiczna”, w: „Analiza i egzystencja. Czasopismo filozoficzne”, 19/2012, s. 247-271.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: