Analiza dyskursów medialnych 20-KUDL-F-ADM
1.Omówienie podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, populizm itp.
2.Media tradycyjne i nowoczesne – podobieństwa i różnice
3.Językowy, społeczny, polityczny i kulturowy kontekst dyskursów medialnych
4.„Mowa nienawiści” i fake news
5.Odmiany języka w sferze publicznej
6.Poprawność polityczna: szansa czy zagrożenie dla debaty publicznej
7.Dyskursy w przestrzeni internetowej
8.Analiza dyskursów medialnych wybranych portali internetowych
9.Metody, techniki i narzędzia interpretowania przekazu medialnego
10.Język, retoryka i tematyka przekazu reklamowego
11.Tematy tabu w debacie publicznej
12.Etyczne aspekty dyskursów medialnych
13.Przyszłość dyskursów medialnych
W cyklu 2020/SZ:
1.Omówienie podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, populizm itp. |
W cyklu 2021/SZ:
1.Omówienie podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, populizm itp. |
W cyklu 2022/SZ:
1.Omówienie podstawowych pojęć z zakresu analizy dyskursów medialnych (dyskurs, dyskusja, komunikacja, media, język, narracja, interpretacja, kontekst, perswazja, retoryka, hegemonia, populizm itp. |
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
W efekcie:
- Student zna i rozumie terminologię, teorie i metodologię z zakresu medioznawstwa oraz rolę komunikacji medialnej we współczesnej kulturze
- Student potrafi rozwiązywać typowe zadania i problemy pojawiające się w obrębie badań nad współczesnymi praktykami kulturowymi zapośredniczonymi medialnie
- Student jest gotów do świadomego i aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia kulturalnego w ich przejawach medialnych, ma również świadomość znaczenia problematyki etycznej związanej ze współczesną komunikacją medialną
Kryteria oceniania
- bardzo dobry (bdb; 5,0): student w bardzo dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dobry plus (+db; 4,5): student w stopniu dobrym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dobry (db; 4,0): student w dobrym stopniu opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dostateczny plus (+dst; 3,5): student w stopniu dostatecznym z plusem opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- dostateczny (dst; 3,0): student w stopniu dostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
- niedostateczny (ndst; 2,0): student w stopniu niedostatecznym opanował zagadnienia poruszane na wykładzie, konwersatorium i zajęciach laboratoryjnych
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
- Bauer Z, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, Kraków 2012,
- A. Duszak, N. Fairclough (red.), Krytyczna analiza dyskursu, Kraków;
- D. Howarth, Dyskurs, Warszawa 2008;
- J. Latocha, Tekst, wypowiedź, dyskurs w procesie komunikacji językowej, Kraków 2008;
- M. Kita, I. Lewe (red.), Język w mediach. Antologia, Katowice 2012,
- L. Rosiński, Język, dyskurs, społeczeństwo, Warszawa 2009;
- T. Schuman (j. Biezmienow), Agentura wpływu, 2020
- J. Aro, Trolle Putina, 2020
W cyklu 2020/SZ:
- Bauer Z, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, Kraków 2012, |
W cyklu 2021/SZ:
- Bauer Z, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, Kraków 2012, |
W cyklu 2022/SZ:
- Bauer Z, E. Chudziński (red.), Dziennikarstwo i świat mediów. Nowa edycja, Kraków 2012, |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Brak |
W cyklu 2021/SZ:
Brak |
W cyklu 2022/SZ:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: