Aksjologiczna analiza dzieła filmowego 20-KUDL-F-AAF
Celem zajęć jest opanowanie praktyki aksjologicznej analizy dzieła filmowego. Coraz bardziej widoczny jest brak interpretacji filmów w perspektywie aksjologicznej (aksjologia jest rozumiana jako dziedzina spinająca etykę z estetyką). Nie brakuje w humanistyce refleksji z zakresu etyki i estetyki, lecz nie łączy jej już Kantowskie pytanie o możliwość przedstawienia wartości. Między twórcami a odbiorcami przedstawień zawierana jest swoista umowa komunikacyjno-społeczna, będąca skutkiem tak zwanej demokratyzacji wszystkich dziedzin kultury i oderwania nowej estetyki od etyki. W kulturze współczesnej popadamy w szczególnego rodzaju mityzację, piękno uwikłane zostaje w kiczowatość i fascynację przekraczaniem kolejnych granic (Broch), egzaltowana mieszczańska wyobraźnia (Barthes, Bourdieu, Giddens) prowadzi do powszechnego zaniku poczucia fikcjonalności obecnego kiedyś w kulturowo doniosłych wielkich przedstawieniach, stanowiących lustro dla społeczności. Czy film może stanowić idiolekt dzieła sztuki, czyli według U. Eco - model doświadczania świata, do którego inni pragną się odnieść, wyznaczający całą strukturę sensów (dlatego nawet brak czy niejasność staje się w idiolekcie dzieła sztuki sensownym wyborem, ma swoje uzasadnienie i wytwarza komunikację między twórcą a odbiorcą). Analizując konkretne filmy (ważne, aby były to filmy uznane za dzieła filmowe) postaramy się przywrócić tę komunikację i dyskusję na temat wartości.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawowe koncepcje nt. filmu jako sztuki i aksjologii oraz podstawową terminologię z tego zakresu, zna i rozumie podstawowe, historyczne i współczesne koncepcje dotyczące filmu i analizy dzieła filmowego.
Student rozpoznaje znaczenie teorii filmu i analizy dzieła filmowego w systemie nauk humanistycznych i społecznych, potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla teorii filmu w sytuacjach profesjonalnych i poddawać aksjologicznej analizie filmowe dzieła sztuki i opisane przez nie zjawiska kulturowe.
Student przyjmuje postawy krytyczne wobec wiedzy, którą przyswaja.
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany film/-y, przygotowuje bardzo dobrze (wyróżniającą się na tle pozostałych) sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,
dobry plus (+db; 4,5): student uczestniczy aktywnie w zajęciach, analizuje wybrany film/-y, przygotowuje bardzo dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,
dobry (db; 4,0): student znacząco uczestniczy w zajęciach, przygotowuje dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,
dostateczny plus (+dst; 3,5): student uczestniczy w zajęciach, przygotowuje wystarczająco dobrze sproblemtyzowaną prezentację projektu stanowiącego komentarz do ćwiczeń,
dostateczny (dst; 3,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, prezentacja projektu zostaje odnotowana lecz nie stanowi znaczącego komentarza do ćwiczeń,
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczające uczestnictwo w zajęciach, brak prezentacji projektu.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii,
Broch H., Kilka uwag o kiczu i inne eseje,
Deleuze G., Kino. 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas,
Didi-Huberman G., Obrazy mimo wszystko,
Didi-Huberman G., Przed obrazem. Pytanie o cele historii sztuki,
Doda-Wyszyńska A., Pułapki przedstawienia. Filozofia przez pryzmat praktyk montażu pojęć,
Eco U., Nieobecna struktura,
Flusser V., Ku filozofii fotografii,
Gołębiewska M., Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności,
Helman A., O dziele filmowym,
Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej. Podręcznik.
Kant I, Krytyka władzy sądzenia,
Marquard O., Aesthetica i anaesthetica. Rozważania filozoficzne,
McGowan T., Realne spojrzenie. Teoria filmu po Lacanie,
Miczka T., O zmianie zachowań komunikacyjnych. Konsumenci w nowych sytuacjach audiowizualnych,
Saniewski W., Niewinność utracona w kinie,
Słownik pojęć filmowych (m.in. Helman A., Miczka T.)
Žižek S., Lacrimae rerum. Kieślowski, Hitchcock, Lynch.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: