Antropologia kulturowa współczesnego świata 20-KUDL-AKW
Analiza antropologii jako nauki o człowieku.
Analiza współczesności, a także współczesnego świata jako kategorii pochodnej.
Ustalenie relacji między antropologią jako nauką o człowieku a kulturoznawstwem jako nauką o kulturze.
Krytyczne podejście do konstruktów myślowych a problem rozwoju wiedzy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Student zna:
(1) podstawowe, historyczne i współczesne, koncepcje kultury oraz podstawową terminologię z zakresu nauk o kulturze;
(2) miejsce i znaczenie nauk o kulturze w systemie nauk oraz rozumie różnice i powiązania między innymi dyscyplinami nauk humanistycznych a naukami o kulturze.
Jest też gotów do:
(1) wykazania się wyobraźnią, wrażliwością społeczną i krytycyzmem w ocenie procesów i zjawisk kulturowych.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (test)
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
P. Rabinow, Marking Time. On the Anthropology of the Contemporary (2007); P. Rabinow et al., Designs for an Anthropology of the Contemporary (2008); A. Zaporowski, Kultura w świetle amerykańskiej antropologii współczesności, w: „Lud” (2013);
A. Zaporowski, Hybrydowy character współczesności i kultury. Studium krytyczne, w: „Studia Kulturoznawcze” (2013).
W cyklu 2021/SZ:
Sekcja A Sekcja B Sekcja C |
W cyklu 2022/SZ:
1. Bauman Z., Ponowoczesne wzory osobowe, w: tegoż, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Instytut Kultury, Warszawa 1994. |
W cyklu 2023/SZ:
1. Bloch N., Obóz uchodźców jako atrakcja turystyczna. Kto i po co od(z)wiedza diasporę tybetańską?, w: "Etnografia Polska" nr 55 (1-2), s. 51-68. |
Uwagi
W cyklu 2020/SZ:
Informacje o zajęciach w tym cyklu nie wykraczają poza podstawowe informacje. |
W cyklu 2021/SZ:
Informacje o zajęciach w tym cyklu nie wykraczają poza podstawowe informacje. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: