Krytyka teatralna 20-KTE-21WDL
Treści programowe dla przedmiotu:
- kształtowanie się krytyki teatralnej i jej historyczne funkcje,
- najwybitniejsi polscy krytycy teatralni i specyfika ich pisarstwa i działalności; style pisarstwa krytycznoteatralnego,
- współczesna krytyka teatralna – zadania i przejawy; krytyka instytucjonalna,
- gatunki wypowiedzi krytycznych; tworzenie własnych tekstów,
- czasopisma i portale teatralne i teatrologiczne: redakcje, dobór i specyfika materiałów, ukierunkowanie na odbiorcę, rodzaje tekstów,
- recenzja teatralna jako podstawowy gatunek wypowiedzi krytycznej; zbiory recenzji; recenzje w gazetach codziennych i pismach branżowych, - - tworzenie własnych recenzji (z uwzględnieniem różnych mediów i różnych rodzajów widowisk),
- debata okołoteatralna jako przejaw działalności krytycznej (wywiad, spotkanie, dyskusja, panel itd.); organizacja debaty,
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się osoba studiująca potrafi:
- wskazać i omówić działania i twórczość najważniejszych polskich krytyków teatralnych (wybranych dawnych i współczesnych),
- wymienić i omówić najważniejsze polskie czasopisma i portale teatralne oraz sformułować krytyczną refleksję na ich temat,
- zdefiniować cele działalności krytycznej / recenzenckiej,
- sprawnie wyszukać informacje dotyczące danego wydarzenia teatralnego i wykorzystać je do zrealizowania określonego zadania,
- docenić wagę refleksji na tematy etyczne związane z działalnością krytyczną,
- skonstruować wypowiedź krytycznoteatralną (z uwzględnieniem poprawności formalnej i określonego medium), zarówno pisemną, jak i ustną,
- pracować w zespole przy przygotowaniu i realizacji projektu krytycznoteatralnego.
Kryteria oceniania
Skala ocen:
bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobre opanowanie wiedzy dotyczącej omawianych zagadnień, poparte znajomością spektakli i literatury przedmiotowej oraz zasad pisania recenzji teatralnych, bardzo dobry poziom merytoryczny i językowy zaliczeniowej pracy pisemnej i mniejszych zadań, bardzo dobre umiejętności analityczne prezentowane w pracy semestralnej, bardzo dobra jakość merytoryczna wypowiedzi podczas dyskusji na zajęciach.
dobry plus (db+; 4,5): jak wyżej, ale z możliwymi drobnymi niedociągnięciami i usterkami.
dobry (db; 4,0): dobre opanowanie wiedzy dotyczącej omawianych zagadnień, poparte znajomością spektakli i literatury przedmiotowej oraz zasad pisania recenzji teatralnych, dobry poziom merytoryczny i językowy oraz umiejętności analityczne prezentowane w zaliczeniowej pracy pisemnej i mniejszych zadaniach, dobra jakość merytoryczna wypowiedzi podczas dyskusji na zajęciach (możliwy szerszy zakres niedociągnięć).
dostateczny plus (dst+;3,5): zadowalający poziom opanowania wiedzy i nabycia umiejętności, zadowalający poziom merytoryczny i językowy zaliczeniowej pracy pisemnej i mniejszych zadań, pojawiające się sporadyczne, ale istotne błędy wynikające ze słabszej znajomości spektakli, literatury przedmiotowej oraz zasad pisania recenzji i innych tekstów z obszaru krytyki teatralnej.
dostateczny (dst; 3,0): jak wyżej, przy czym istotne błędy wynikające ze słabej znajomości spektakli, literatury przedmiotowej i zasad pisania recenzji oraz problemy ze stworzeniem poprawnej merytorycznie i językowo pracy semestralnej pojawiają się w większej liczbie.
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczający poziom wiedzy i umiejętności, brak merytorycznych głosów w dyskusji na zajęciach, zasadnicze błędy merytoryczne i językowe w pracy semestralnej, niewystarczająca znajomość lektur i spektakli.
Literatura
Zalecana literatura:
Wybrane zbiory recenzji teatralnych (historycznych) – np. Recenzje teatralne towarzystwa Iksów 1815-1819, oprac. J.Lipiński, Wrocław 1956; Sto przedstawień w opisach polskich autorów, oprac. Z. Raszewski, Wrocław 1993; wybór rec. Karola Irzykowskiego, Boya-Żeleńskiego, Antoniego Słonimskiego, Tadeusza Peipera.
Wybrane teksty krytyczne (współczesne) i zbiory recenzji – m.in. wybór rec. Jana Kotta, Konstantego Puzyny, Andrzeja Wanata, Marty Fik oraz np. Jacka Kopcińskiego, Grzegorza Niziołka, Joanny Walaszek, Małgorzaty Dziewulskiej, Jolanty Kowalskiej.
Polska krytyka teatralna w XIX wieku, pod red. Eleonory Udalskiej, Warszawa 1994.
Krytycy teatralni XX wieku. Postawy i światopoglądy, pod red. Eleonory Udalskiej, Wrocław 1992.
Widowisko-teatr-dramat. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa, pod red. E. Wąchockiej, Katowice 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: