Kultura i technologia 20-KT-22MDM-E
Poszczególne zajęcia skupiać się będą wokół tematów:
- Kultura i technologia – wstęp do zagadnień, omówienie najważniejszych koncepcji splotu kultury i technologii w perspektywie historycznej
- Filozofia techniki (wybrane pojęcia i koncepcje)
- Archeologia mediów (na wybranych przykładach) – relacja mediów i ich technologicznej dystrybucji
- Reprodukcja w erze technologii analogowych i cyfrowych (teorie i realizacje)
- Cybernetyka jako metanauka i jej kulturowo-społeczne konsekwencje
- Społeczeństwo sieci – społeczne i polityczne konsekwencje digitalizacji kultury
- Współczesna nauka i kultura (omówienie relacji na wybranych przykładach)
- Rewolucje naukowe w XX wieku
- Biopolityka
- Posthumanizm
- Transhumanizm
- Współczesna sztuka łącząca technologię i naukę i jej konteksty społeczne, kulturowe i etyczne
- Analiza i interpretacja wybranych współczesnych dzieł artystycznych wynikających z łączenia doświadczeń naukowych i narzędzi technologicznych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
- posługiwać się wybranymi teoriami badań relacji pomiędzy kulturą, nauką i technologią
- zanalizować i zinterpretować wybrane współczesne zjawiska artystyczne z pogranicza sztuki, nauki i technologii
- omówić wybrane koncepcje filozoficzne dotyczące relacji pomiędzy nauką, humanistyką i działalnością artystyczną
- omówić najważniejsze konsekwencje społeczne i polityczne digitalizacji kultury
- przygotować i przedstawić prezentację o tematyce teoretycznej
- zainicjować i przygotować profesjonalny projekt na podstawie baz danych i źródeł naukowych
- wskazać i omówić aktualnie silnie rozwijające się zjawiska w przestrzeni współczesnej kultury cyfrowej
- wskazać i omówić konteksty społeczne przemian kultury i technologii w XX i XXI wieku
- omówić relacje zachodzące pomiędzy wybranymi teoriami naukowymi i ich konsekwencjami kulturotwórczymi
- omówić najnowsze zjawiska z zakresu konwergencji nauki, sztuki i technologii
Kryteria oceniania
- aktywność w trakcie zajęć (udział w dyskusji i w pracy zespołowej);
- przygotowanie tekstów teoretycznych
- wartość merytoryczna i projekt prezentacji oraz sposób jej przedstawienia;
- znajomość problematyki relacji miedzy kulturą i technologią
- umiejętność wskazywania szerokich kontekstów (artystycznych, społecznych,
naukowych, technologicznych, politycznych) zjawisk historycznych i współczesnych
w obrębie kultury, nauki i technologii
- aktywność w czasie pracy zespołowej i umiejętność prezentowania wspólnie
wypracowanych efektów
- umiejętność zaprezentowania na egzaminie wiedzy nabytej w ramach przedmiotu
oraz poziom tej wiedzy. Skala ocen:
5,0 – bardzo dobra znajomość relacji między kulturą, nauką i technologią w XX i XXI wieku, umiejętność formułowania samodzielnych i pogłębionych opinii
4,5 – jak wyżej, z nieznacznymi niedociągnięciami
4,0 – możliwy szerszy zakres niedociągnięć: słabsze umiejętności, niższa zdolność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji, ograniczony sposób formułowania oryginalnych konkluzji,
3,5 – zadowalająca znajomość relacji między kulturą, nauką i technologią w XX i XXI wieku, zadowalająca umiejętność krytycznego porównania poszczególnych koncepcji
3,0 - zadowalająca znajomość głównych kierunków artystycznych, 2,0 - niezadowalająca znajomość głównych kierunków artystycznych.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
• Gregory Bateson, Umysł i przyroda. Jedność konieczna, tłum. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa 1996.
• Martin Heidegger, Pytanie o technikę [w:] Technika i zwrot, tłum. J. Mizera, Kraków 2002.
• Norbert Wiener, Cybernetyka i społeczeństwo, przeł. O. Wojtasiewicz, Warszawa 1960.
• Artists in Labs. Process of Inquiry, pod red. Jill Scott, Wiedeń 2006.
• Katherine N. Hayles, How We Became Posthuman: Virtual Bodies in Cybernetics Literature and
Informatics, Chicago 1999.
• Donna Haraway, A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the
LateTwentieth Century, [w:] Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature, New
York 1991.
• Signs of Life. BioArt and Beyond, red. E. Kac, Cambridge-Massachusetts 2007.
• Michel Foucault, Narodziny biopolityki, przeł. M. Herer, Warszawa 2011.
• Bruno Latour, Polityka natury. Nauki wkraczają do demokracji, tłum. A. Czarnacka, Warszawa
2009.
• Siegfried Zielinski, Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego
słuchania i widzenia, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 2010.
• Peter Sloterdijk, Reguły dla ludzkiego zwierzyńca. Odpowiedź na Heideggera list o humanizmie,
tłum. A. Żychliński, „Przegląd Kulturoznawczy” 4/2008, s. 40-62.
• Peter Sloterdijk, Kryształowy Pałac, o filozoficzną teorię globalizacji, tłum. B. Cymrowski,
Warszawa 2011.
• Charles Perce Snow, Dwie kultury, Warszawa 1999.
• Rossi Braidotti, Po człowieku, przeł. J. Bednarek, A. Kowalczyk, PWN Warszawa 2014.
• Monika Bakke, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań 2012.
• Stephen Wilson, Art+Science Now. How scientific research and technological innovation are
becoming key to 21st century aesthetics, London 2012.
• Eugene Thacker, The Global Genome, Biotechnology, Politics and Culture, MIT Press 2006.
• Jussi Parikka, Insect media. An Archaeology of Animals and Technology, MIT Press 2010.
• Art in the Anthropocene. Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and
Epistemologies, edited by Heather Davis and Etienne Turpin, Open Humanities Press 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: